Pocení by nemělo být tabu

Pocení ve většině lidí evokuje spíše negativní emoce. Nepříjemné pocení rukou z nervozity, propocená košile před důležitou schůzkou nebo krůpěje potu stékající v létě po zádech nejsou nic příjemného. Pocení jako takové je ale pro lidské tělo prospěšné.

Chrání organismus před přehřátím, pomoci může i s jeho detoxikací. Extrémní dávku pocení si můžete dopřát například v sauně. Proč se trénovaní sportovci potí dříve, kolik potu ztratíme během jedné návštěvy sauny a kdy může pocení signalizovat nemoc? Odpovědi nejen na tyto otázky se dozvíte v následujícím článku.

Co jste o potu nevěděli

Pocení je běžnou součástí dne každého člověka. I když si to často neuvědomujeme, na celém těle máme až tři miliony potních žláz. Nejvíce, asi 2 tisíce na cm², jich je na chodidlech a dlaních rukou. Potní žlázy produkují dva druhy potu. Zatímco ekrinní žlázy rozmístěné po celém těle vytvářejí více potu, který je bez zápachu, apokrinní potní žlázy jsou zodpovědné za typický zápach potu. I tyto žlázy jsou však pro tělo velmi důležité, produkují totiž mléčný sekret, který obsahuje feromony. Ty jsou považovány za zásadní proměnnou chemické přitažlivosti, na jejímž základě si vybíráme partnery. Množství potu, který člověk denně vyprodukuje, se liší. Rozhoduje věk, pohlaví, fyzická námaha i rasa. Asiaté se například dle výzkumů potí méně než Evropané či Američané, muži se zase potí častěji než ženy. Výzkumník Josh Clark pak dokonce zjistil, že pot vegetariánů je pro okolí příjemnější než pot „masožravců“.

Pot není jen voda, vypocené látky je potřeba doplnit

Pocení je pro správné fungování lidského těla nezbytné, funguje totiž jako přirozený chladič. „Během jakékoliv aktivity lidské tělo produkuje teplo, které musí být nějak odváděno, aby nedošlo k přehřátí. Právě k tomu pot slouží. Ochladí kůži, ale i krevní cévní zakončení pod kůží,“ vysvětluje Blanka Marková z Aqualandu Moravia. Přesto, že je pot tvořen z 99 % vodou, nejdeme v něm i celou řadu dalších látek, například chlorid sodný, minerální látky, kyselinu mléčnou, aminokyseliny nebo močovinu. Právě tyto cenné látky je proto obzvláště po náročné fyzické aktivitě nutné tělu opět dodat. Vypocený sodík, jehož nedostatek vede například ke svalovým křečím, lze doplnit iontovým nápojem, ztrátu hořčíku je pak důležité doplnit v průběhu regenerace. Zajímavostí také je, že rychlejší pocení při tělesné aktivitě neznamená malou fyzičku sportovce. Právě naopak. Dlouhodobý trénink totiž zlepšuje termoregulační schopnosti těla, potní žlázy jsou tak schopny reagovat dříve a efektivněji. Tělo vytrvalostního sportovce se tak zahřívá pomaleji a udržuje optimální výkon po delší dobu.

V sauně vypotíte až půl litru tekutin

Sportovní aktivity však nejsou jediná možnost, jak se pořádně zpotit. Zdravé je též pocení v sauně, pobyt v ní totiž pomáhá k detoxikaci organismu. Pravidelným saunováním tak očistíte tělo od nahromaděných toxinů, mezi něž patří například těžké kovy, dioxiny nebo pesticidy, ale i od zbytků alkoholu, drog nebo chemikálií z kouření. „Teplota kůže stoupne v sauně až o 10 °C a tělesná teplota vystoupá na 38 až 38,5 °C. Termoregulační systém tak začne pracovat, rozšiřují se cévy a prokrvuje se kůže. Tělo se následně snaží ochladit pomocí potu. Během půl hodiny pocení tak člověk může ztratit až půl kilogramu vody. Tekutiny je proto vhodné po saunování doplnit,“ komentuje Blanka Marková z Aqualandu Moravia.

Nezvyklé pocení může upozornit na nemoc

V některých případech však může pot signalizovat i závažné zdravotní problémy. Neobvyklý tělesný zápach připomínající zkažená vejce může například signalizovat onemocnění jater, silné noční pocení zase upozorňuje na možnou infekci. Problémem může být i nadměrné pocení. To může poukazovat na zvýšenou funkci štítné žlázy nebo hypoglykémii. V případě, že se potíte o dost více než za normálních okolností nebo je váš pot příliš výrazně cítit, se proto raději obraťte na lékaře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *