Čtyři pětiny (79 %) českých zákazníků při nákupu potravin sledují jejich původ, téměř polovina z nich (49 %) se vyhýbá výrobkům z Polska. Nejčastěji zákazníci kontrolují čerstvé zboží, hlavně masné produkty, ovoce a zeleninu, mléčné výrobky a vejce. Hlavními důvody jsou obavy o složení a kvalitu potravin i jejich nezávadnost. Čtvrtina nakupujících volí primárně domácí potraviny ve snaze podporovat českou ekonomiku a zemědělství. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard u příležitosti vyhlášení soutěže Mastercard Obchodník roku 2016.
Snaha o zdravější a kvalitnější stravování i občasné případy výskytu závadných potravin vedou většinu Čechů k tomu, aby u výrobků sledovali jejich složení i zemi původu. Jak vyplývá z průzkumu společnosti Mastercard, při nákupech se na místo, odkud potraviny pocházejí, informují 4 z 5 lidí (79 %). Z toho 38 % zákazníků původ sleduje u všech výrobků bez výjimky (viz graf 1). „Lidé mají stále vyšší tendenci zajímat se o to, co konzumují. Zatímco dříve hleděli hlavně na cenu, pomalu pro ně začíná být podstatná i kvalita potravin,“ říká Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader. Lidí, kteří vůbec nesledují původ potravin, je pouhá pětina. Jedná se spíše o osoby s nižším vzděláním a výdělkem, původ tolik neřeší ani mladí.
Nejčastěji je v hledáčku maso
Pokud jde o jednotlivé kategorie potravin, obecně lze říci, že čerstvé zboží je významně více v hledáčku lidí než trvanlivé výrobky. Čeští zákazníci nejčastěji sledují původ masa a drůbeže, důležitý je pro téměř polovinu těch, kteří se na původ zaměřují u vybraných druhů potravin (47 %). 4 z 10 (41 %) nakupujících také podle původu vybírají ovoce a zeleninu. Zajímavá je také změna přístupu k vajíčkům. Zatímco vloni jejich původ sledovalo jen 7 % lidí, letos už to je více než čtvrtina nakupujících (28 %). Mléčné výrobky pak sleduje 26 % těchto zákazníků (viz graf 2). Zákazníci, kteří nekupují potraviny z některých zemí, mají obavu o jejich kvalitu. Společně se složením ji jako důvod nenakupování uvedlo 33 % z nich. Pro 27 % lidí je výběr ovlivněn obavou o zdravotní nezávadnost. Více než čtvrtina nakupujících (28 %) však také akcentuje svou snahu podporovat českou ekonomiku a zemědělství.
Produktům z Polska se vyhýbáme
Společně se zájmem Čechů o původ potravin roste i tendence vyhýbaní se výrobkům pocházejícím z určitých států. Nejvíce se zákazníci sledující zemi původu potravin vyhýbají potravinám z Polska, cíleně je nekupuje každý druhý z nich (46 %). Následují potraviny ze zemí bývalého sovětského bloku – Ukrajiny (16 %) a Ruska (12 %). „Snaha zákazníků vyhýbat se polským potravinám je dána několika incidenty z posledních let. Lidé pak mají tendenci kvalitu produktů z daného státu generalizovat, i když naprostá většina potravin z Polska je v úplném pořádku,“ komentuje Josef Machala. Nejtolerantnější jsou k polským potravinám lidé z krajů, kde s nimi mají největší zkušenost vzhledem k poloze u hranic – v Moravskoslezském a Královéhradeckém kraji.