Vánoční nákupy přitahují zloděje, obchody i policie posilují bezpečnost

Nákupy v adventu lákají poctivé nakupující i kapesní zloděje. Ti se v předvánočním shonu zaměřují na nepozorné nakupující v obchodech a na trzích.

Každoročně naroste počet drobných krádeží v předvánočním období přibližně o 25 %. Policie proto zvyšuje v rámci prevence kriminality skrytý i viditelný dohled v obchodech i na parkovištích. Přibývá také organizovaných skupin, které se snaží procházet bez placení přes samoobslužné pokladny.

Během období adventu se v českých obchodních centrech pohybuje výrazně větší množství lidí. Všichni spěchají, nakupují dárky a pro nakupující vznikají často stresové a vypjaté situace, kdy se soustředí na nákup a nedbají tak velkou pozornost na svůj majetek. Stává se tak, že nakupující si nechá svůj majetek v nákupním košíku, od kterého se otočí k regálu a zloděj využije nepozornosti a majetek z košíku ukradne. Podle bezpečnostního manažera společnosti ABIS Daniela Velčovského roste počet kapesních krádeží v adventním období o přibližně 25 % oproti běžnému období.

„Je to dáno nejen obecným shonem, kdy poškození v honbě za dárky ztrácejí opatrnost ale samozřejmě i zvýšenou návštěvností v obchodních centrech. Také se zvyšují četnosti krádeží věcí z vozidel, kdy lidé nedbají na to, že auto není trezor,“ popisuje Velčovský. Podle policie dochází nejčastěji k případům krádeží peněženek, mobilních telefonů, klíčů od vozidel nebo platebních karet z nákupních tašek nebo věcí ze zaparkovaných aut.

„V rámci preventivních aktivit se v předvánočním období zaměřujeme jak na nákupní centra a jejich parkovišť, tak samozřejmě také na skrytý i viditelný dohled na těchto místech za účelem předcházení a odhalování trestné činnosti,“ uvádí tiskový mluvčí Policie ČR David Schön. Je proto doporučená zvýšená opatrnost – mít neustále dohled nad svými cennostmi, nedávat si peněženky a telefony do zadních kapes a nenechávat žádné cennosti viditelné uvnitř zaparkovaného vozidla.

V adventním čase se zároveň zvyšuje počet zlodějů, jejichž cílem je zboží v obchodech

„Typickými zástupci ze strany kradeného zboží jsou cukrovinky, máslo, alkohol, uzeniny, sýry, dražší lego, ale také textil,“ uvádí Oldřicha Rutara, viceprezidenta české pobočky Mezinárodní asociace bezpečnostního managementu. Dodává, že dnešním trendem mezi zloději jsou organizované skupiny, které se ve větší míře snaží o průchod bez placení přes samoobslužné pokladny. Například obchodní řetězec Kaufland proti tomuto trendu zavedl v zónách samoobslužných pokladen bezpečnostní brány, ve kterých zákazník musí naskenovat účtenku, aby mohl obchod opustit.

Pro zloděje jsou často lákavé také vánoční stánky v obchodních centrech, které mohou mít velmi nízkou úroveň zabezpečení. „V naší činnosti tato riziková prodejní místa odhalujeme a jejich majitelům kromě kamerového dohledu doporučujeme i různá bezpečnostní opatření,“ říká Velčovský. Právě kamerové systémy mohou být klíčovým při odhalování zlodějů, kteří se podle Rutara letos snaží sofistikovaněji zabavovat obsluhu obchodů.

 

Nela Kleinová

Zdroj foto: Getty Images Signature

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.