Po dvou letech ovlivněných covidem se letos opět těšíme na plnohodnotné velikonoční svátky

Kromě řady zvyků i tradic si budou moci lidé opět naplno vychutnat také sváteční hody, ať už jsou zvyklí si dobré jídlo a pití dopřát ve společnosti svých blízkých doma, nebo v restauraci.

Podle dat velkoobchodního řetězce makro ČR obecně platí, že v týdnu před Velikonocemi rostou tržby z prodeje potravin až o čtvrtinu ve srovnání s běžným provozem. Masa se dokonce prodá víc než před Štědrým dnem. Kromě toho lidé na Velikonoce ve velkém kupují také vejce, alkohol či cukrovinky a sladké pečivo, jako jsou například tradiční mazance.  Nechte se inspirovat velikonočními recepty: 

PEČENÁ KUŘECÍ ROLÁDA S MEDVĚDÍM ČESNEKEM, ŠŤOUCHANÝM BRMABOREM A CHŘESTOVÝM SALÁTEM S HŘÁSKEM A KVAŠENÝMI KEDLUBNAMI  (4 porce)

Maso:

  • 1 875 g kuřecích prsou
  • 150 g másla (82%)
  • 20 g soli kamenné

Fáš:

  • 480 g kuřecích prsou bez kosti a kůže
  • 480 g smetany (30%)
  • 40 g vajec
  • 10 g soli kamenné
  • 0,5 g mletého, černého pepře
  • 40 g medvědího česneku
  • 30 g petržele listové

Šťáva:

  • 10 g výpeku z kuřátka
  • 60 g hladké mouky
  • 500 g kuřecího vývaru vlastní výroby
  • 100 g másla (82%)

Přílohy:

  • 90 g čerstvého, zeleného chřestu
  • 50 g másla (82%)
  • 0,5 g soli kamenné
  • 200 g zeleninového vývaru vlastní výroby
  • 75 g cukrového hrášku
  • 50 g šalotky cibulky
  • 5 g soli kamenné
  • 100 g másla (82%)
  • 5 g cukru krupice ARO
  • 10 g listů medvědího česneku
  • 8 listů štovíku
  • 50 g kvašených ředkviček domácí výroby
  • 8 g nálevu z kvašených ředkviček
  • 40 g oleje z hroznových jader
  • 50 g čerstvého česneku na pečení

Brambor šťouchaný:

  • 4 000 g brambor varného typu B
  • 250 g cibule bílé
  • 100 g kuřecího tuku
  • 100 g másla (82%)
  • 10 g soli kamenné

VELIKONOČNÍ KUŘE SE ŽEMLOVOU NÁDIVKOU, PEČENOU CIBULÍ, FAZOLKAMI, KOPŘIVAMI A DOMÁCÍ SLANINOU  (4 porce)

Maso:

  • 1 875 g kuřecích prsou
  • 150 g másla (82%)
  • 20 g soli kamenné

Nádivka žemlová:

  • 400 g žemlí
  • 150 g mléka (1,5%)
  • 100 g másla (82%)
  • 75 g žluté cibule
  • 100 g vejcí
  • 3 g soli kamenné
  • 0,01 g muškátového oříšku
  • 100 g kopřiv

Příloha:

  • 150 g zelených fazolek
  • 200 g bílé cibule
  • 150 g Fawa mražených fazolek
  • 50 g Horeca Selec listové petržele
  • 150 lusků cukrového hrášku
  • 500 g zeleninového vývaru vlastní výroby
  • 4 g oleje
  • 60 g domácí slaniny
  • 2 g soli kamenné
  • 50 g kopřiv 

Šťáva:

  • výpek z kuřátka
  • 60 g hladké mouky
  • 500 g kuřecího vývaru vlastní výroby
  • 30 g másla (82%)

Doplňky:

  • 50 g ředkviček
  • 5 g štovíku
  • 3 g mini kopřiv

Významný podíl na prodejích před Velikonocemi má právě drůbež, která celkově tvoří 36,5 % prodejů všeho masa v řetězci makro. Jen na kuřecí maso, jež se o Velikonocích připravuje tradičně s nádivkou, připadá 28,5 % celkových prodejů. Data makro ČR dále ukazují na jasnou převahu prodeje chlazeného kuřecího masa (85 %), zbylých 15 % je pak mražené kuřecí.

Zajímavá situace nastává na Velikonoce také v sortimentu vajec. Jejich prodeje sice v porovnání s běžnými dny rostou, ale paradoxně nedosahují předvánočních úrovní. Celoroční poptávka po vejcích vrcholí v prosinci, kdy lidé nakoupí 1,5 – 2krát více vajec než před Velikonocemi, a to z důvodu pečení. Naopak od dubna do října je poptávka menší, protože část lidí má v tomto období přístup k vajíčkům z domácích chovů, a tak je nemusí kupovat. „Zhruba 80 % vajíček na regálech českých obchodů pochází z Česka, zbylých 20 % je dovoz, hlavně z Polska. Spolupracujeme především s velkochovateli, jelikož jenom oni jsou nám schopni zajistit stále dodávky v průběhu roku. Přesto pravidelně zařazujeme do sortimentu i vejce od regionálních farmářů, kteří se soustředí na ekologické chovy,“ doplňuje Martin Čivrný, manažer udržitelnosti makro.

Specialisté makro ČR letos očekávají také nárůst velikonoční poptávky po alkoholu a cukrovinkách. Právě alkohol byl v průběhu posledních dvou covidových let zasažen z tradičních velikonočních kategorií spojených s koledou nejvíce. Loni se kvůli omezeným možnostem setkávání a uzavřeným restauracím jeho prodeje v období svátků jara propadly v porovnání s rokem 2019 o 35 %. Prodej cukrovinek pak byl ve srovnání s obdobím před pandemií nižší o téměř čtvrtinu.

Marta Molínová