Štědrovečernímu kaprovi roste konkurence

Přestože ryby jsou na pultech prodejen celoročně, v době Vánoc si při zmínce o nich vybavíme nejčastěji pouliční prodej živých kaprů z kádí na tržištích i před supermarkety a předvánoční nákupní shon.

Čerstvé ryby jsou důležitější v České republice, protože tvoří polovinu trhu v objemu. V průměrném koši čerstvých ryb mají v obou zemích největší podíl na celkovém nakoupeném množství kapr, losos a pstruh. Kapr je jedničkou v obou zemích, ale pro české spotřebitele je přece jen důležitější. V mraženém segmentu českých i slovenských domácností dominuje treska. Zjištění pocházejí z GfK Spotřebitelského panelu.

Jak je to tedy s nakupováním ryb v Čechách a na Slovensku?

8 z 10 českých i slovenských domácností si během roku od října 2017 do září 2018 koupilo ryby a na nákup se vydalo v průměru 7krát do roka. V Česku si domácnosti při jednom nákupu pořídily 0,7 kg ryb, na Slovensku o něco více a díky tomu je i celková roční spotřeba ryb na jednu slovenskou domácnost o trochu vyšší, a to 5,1 kg.

Čerstvé nebo mražené?

Čerstvé ryby jsou důležitější v Česku. Tvoří polovinu trhu v objemu, zatímco na Slovensku je to jen málo přes čtvrtinu trhu. V průměrném koši čerstvých ryb mají v obou zemích největší podíl na celkovém nakoupeném množství kapr, losos a pstruh. Kapr je jedničkou v obou zemích, ale pro české spotřebitele je přece jen důležitější. Zatímco v průměrném českém koši čerstvých ryb představuje bezmála polovinu objemu, na Slovensku je to jen třetina košíku. Pstruh zaujímá významnější místo v košíku slovenských domácností. V mraženém segmentu dominuje treska. Na Slovensku tvoří přes polovinu trhu, v Čechách jen o málo méně. K dalším významnějším druhům patří v obou zemích losos a mořská štika.

„Ryby, ať mražené nebo čerstvé, nakupujeme celoročně, ale na konci roku je počet kupujících v obou zemích podle očekávání nejvyšší. V prosinci 2017 nakoupilo ryby přes 50 procent českých domácností. Na Slovensku to bylo dokonce přes 70 procent domácností, což je více než dvojnásobek oproti průměru předchozích 11 měsíců,“ říká Ladislav Csengeri, Consumer Panel Service Director CZ&SK.

Kapr skončil v prosinci 2017 v nákupním koši 23 procent českých domácností, a přestože kapra považujeme i na Slovensku stále za symbol Vánoc, největší počet slovenských domácností si na rozdíl od českých koupil koncem roku 2017 tresku. Další v pořadí co do počtu kupujících se umístil losos a až potom přišel na řadu kapr.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *