Ideální vánočka: Podle žen s rumem, u mužů rozinková a pro mladé žádná

Bez vánočky si to v Čechách, na Moravě a ve Slezsku na Vánoce neumíme představit. Podle exkluzivního průzkumu obchodního řetězce Albert se ale velmi liší názory na ingredience, které by měla ta správná obsahovat.

Více než třetina žen nedá dopustit na vánočku s rumem, u mužů je to jen 25 procent. Stále větší oblibu, zejména u mladých, získávají vánočky bez tradičních rozinek.

Rozinky ven, navrch mandle

Mladí chtějí vánočku, pokud ji vůbec jí, sypanou mandlemi. Pro jejich rodiče jsou zase nepostradatelnou ingrediencí rozinky. České ženy si vedle mandlí a rozinek oblíbily rumovou vůni a chuť vánočky - plná třetina z nich považuje rum za klíčovou ingredienci.

Vedle toho se ale objevuje i opačný trend. Lidé často vyhledávají vánočky, ve kterých typické přísady schází. Více než třetina Čechů rozinky z vánočky vyřazuje. U mladých lidí je to dokonce více než polovina. „V našich obchodech registrujeme zvyšující se zájem o tradiční vánoční pečivo a vánočka není výjimkou,“ říká Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert. „Zájem je především o typickou máslovou vánočku s rozinkami, sypanou mandlemi, ale zejména v posledních letech roste počet zákazníků, kteří vyhledávají variantu bez rozinek,“ potvrzuje Barbora Vanko.

Ingredience v typickém vánočním pečivu se liší také napříč českými regiony. V severních Čechách například nesmí ve vánočce chybět vlašské oříšky, naopak na Pardubicku by je v těstě hledal jen každý desátý.

Třetina Čechů vánočku kupuje, druhá třetina peče

Vánočku, jakožto jeden ze symbolů tradičních Vánoc, o svátcích nevynechá 85 procent Čechů. Nejčastěji (32 %) si dopřáváme vánočku domácí výroby. Zatímco zástupci starší generace si ji upečou sami, mladí ji nejčastěji dostávají od svých blízkých. Téměř 21 % lidí mladších 26 let ale v průzkumu přiznalo, že vánočku vůbec nejí.

Každý třetí Čech přenechá pečení Vánočky jiným a pro hotový výrobek si zajde pohodlně do obchodu.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.