Z výsledků průzkumu společnosti GfK prováděného ve 22 zemích vyplývá, že ženy věnují péči o svůj zevnějšek (koupání, holení, oblečení, vlasy, make-up) téměř pět hodin týdně, zatímco muži jen něco málo přes tři hodiny. Jaké jsou hlavní důvody, proč se snažíme vypadat co nejlépe?
Nejvíce lidí (60 procent z 27 000 dotázaných) si dává na svém vzhledu záležet zejména proto, že se chtějí cítit dobře a být sami se sebou spokojeni. Častou motivací je také snaha udělat dobrý dojem na ostatní při prvním setkání (44 procent) a jít dobrým příkladem svým dětem (40 procent).
Infografika v plné velikosti zde.
Tyto tři hlavní důvody uváděli nejčastěji muži i ženy. S nejvíce převládajícím důvodem, kterým je dobrý pocit ze sebe sama, se však ženy ztotožňují o něco více než muži (67 procent oproti 52 procentům). Naopak dobrý první dojem a dávání dobrého příkladu dětem jmenovali muži téměř stejně často jako ženy.
Genderové stereotypy skrytě přetrvávají
Na čtvrtém a pátém místě uváděli muži důvody, které svědčí o tom, že chtějí být atraktivní – dbají na sebe, aby potěšili svou manželku či partnerku (37 procent) a udělali dobrý dojem na osoby opačného pohlaví nebo ty, které považují za přitažlivé (36 procent). Ženy jsou naopak hnány spíše touhou vyjádřit svou individualitu a mít pocit kontroly (v obou případech shodně 40 procent).
Tři hlavní důvody se s věkem mění
Dotazovaní ze všech věkových kategorií se shodují, že si na svém zevnějšku dávají záležet hlavně proto, aby se sami cítili dobře. Není příliš velkým překvapením, že u respondentů mladších 30 let se na druhém místě objevuje potřeba udělat dobrý dojem na ostatní při prvním setkání a na třetím pak snaha zapůsobit na opačné pohlaví nebo na osoby, které považují za atraktivní. Ve všech věkových skupinách od 30 let výše se na druhé příčce stabilně objevuje potřeba jít dětem dobrým příkladem. V kategorii 50+ roste počet lidí, kteří o sebe pečují proto, že chtějí potěšit partnera/ku či manžela/ku, a tento důvod se tak dostává na třetí pozici.
Nejvíce času tráví péčí o sebe Italové, nejméně naopak Číňané
Ze všech dotazovaných zemí na sebe nejvíce dbají Italové, kteří péči o svůj zevnějšek (koupání, holení, oblečení, vlasy, make-up) průměrně věnují přes 5,6 hodiny týdně. Za nimi následují Argentinci a Američané (shodně 5,3 hodiny). Opačný konec žebříčku patří Číňanům, kterým péče o vzhled zabírá v průměru méně než 3 hodiny za týden. Těsně před nimi se umístili obyvatelé Jižní Koreje (3,3 hodiny) a Japonci (3,6 hodiny).