Téměř polovina dotázaných Čechů by si přála najít pod vánočním stromečkem elektroniku. Vyplývá to z velkého předvánočního průzkumu, který v měsíci říjnu zrealizoval nákupní portál Kasa.cz.
Téměř polovina dotázaných Čechů by si přála najít pod vánočním stromečkem elektroniku, třetina oblečení, kosmetiku nebo sportovní vybavení a necelá čtvrtina knihu nebo jiný kulturní zážitek. Pouze zhruba 1 % obdarovaných potěší coby vánoční dárek potraviny a nápoje.
Osm z deseti dotázaných předpokládá, že jejich Vánoce budou tento rok na dárky stejně bohaté jako loni.
Bohatší nadílku v porovnání s loňskem očekává pouze necelých sedm procent Čechů, na Slovensku je to o 3 % respondentů více. V objemech financí to pak znamená, že méně než 2 tisíce korun má v úmyslu utratit za nákup vánočních dárků necelá 4 % lidí v České republice, částku 2-5 tisíc korun do svých nejbližších investuje přibližně 36 % našich spoluobčanů a 5-10 tisíc je na nákupy odhodlána použít bezmála polovina všech dotazovaných. 15 % respondentů pak nakoupí dárky za 10 a více tisíc.
Za nákupy se většina účastníků průzkumu plánuje vydat stejně jako minulý rok v listopadu. V Čechách, na Moravě a ve Slezsku to má v úmyslu více než 60 % zákazníků, na Slovensku přibližně o 5 % méně. Každý třetí Slovák však hodlá nechat nákup dárků až na prosinec, z Čechů chce v prosinci nakupovat pouze pětina. Nákup na poslední chvíli bude riskovat asi 5 % Čechů a 7 % lidí na Slovensku.
Zhruba 16 % Čechů, resp. 18 % Slováků pak plánuje počkat s nákupem až na povánoční výprodeje. Valná většina zákazníků (70 % Čechů a 62 % Slováků) přitom plánuje nakupovat vánoční dárky on-line, přičemž preferuje osobní odběr před doručením kurýrní službou či Českou poštou.
„Oproti loňskému roku klesl počet Čechů, kteří chtějí platit za nákup hotově – loni to bylo více než 40 % respondentů, letos sotva třetina,“ uvedla Andrea Čižmářová, ředitelka Kasa.cz a dodala: „Souvisí to bezpochyby s větší důvěrou zákazníků směrem k eshopu i k novým způsobům plateb.“ Na splátky plánuje vánoční zboží pořídit jen asi 1,5 % Čechů a 2 % Slováků.
Z aktuálního průzkumu provedeného nákupním portálem Kasa.cz také vyplývá, že pouze zhruba 10 % Čechů a 14 % Slováků zohledňuje při nákupu dárku především cenu. Mnohem důležitější je pro ně přání obdarovaného, jeho případné překvapení či praktičnost daru.
Mezi konkrétně specifikovanými dárky, které by si respondenti přáli najít pod stromečkem, přitom nejčastěji figurovaly podobně jako v loňském roce tablet, chytrý telefon nebo kávovar.