V zimě se z cesty autem může stát adrenalinový zážitek. Připomeňte si základní pravidla pro bezpečné cestování po zimních silnicích.
Stačí podcenit počasí, stav vozovky nebo samotnou přípravu auta a můžete se ocitnout na krajnici s vybitým akumulátorem, uvízlí v kopci nebo přinejhorším způsobit nehodu. Zda vaše cesta proběhne zcela hladce, závisí nejen na vašem jízdním stylu, ale i na samotné přípravě auta před cestou.
„Absolutním základem jsou samozřejmě kvalitní zimní pneumatiky. Ty jsou ostatně povinné ze zákona, a to v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo se dá vzhledem k počasí předpokládat, že takové podmínky nastanou,“ podotýká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings, provozující sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Štěstí přeje připraveným
Tím se dostáváme k dalšímu bodu – ještě než vyrazíte, zkontrolujte si, jak se má vyvíjet počasí, a do auta si pro případ potřeby dejte i deku, jídlo, pití a samozřejmě i sněhové řetězy. „Pokud si do kufru preventivně naložíte i startovací kabely, budete mít jistotu, že vás nezaskočí ani případný problém s autobaterií,“ radí Vaněček. Baterie se totiž vlivem nízkých teplot nebo dlouhého stání rychle vybíjí a nezachrání ji ani občasné krátké projížďky, během nichž se nestihne nabít. Akumulátor udržíte ve formě pravidelnou delší cestou nebo nabíječkou.
Až se jednoho dne probudíte do bílého rána, vyrazte k zaparkovanému autu co nejdřív a dejte si záležet na odklizení sněhu a námrazy. Omezený výhled má na svědomí spoustu nehod, stejně jako sněhové či ledové čepice na střeše, které mohou během jízdy ohrozit okolo jedoucí auta, ale i chodce. Za špatně očištěný vůz vám navíc hrozí pokuta.
Aby vaše vozidlo trpělo zimním posypem soli a působením sněhu a vody co nejméně, pečujte o něj a pravidelně jej myjte, včetně podvozku. Pozor však na mrazy – pokud se teplota pohybuje pod minus 5 °C, raději mytí odložte nebo auto pořádně zahřejte jízdou. Po umytí je vhodné vysušit stěrače, zámky a prostor dveří, aby nepřimrzly.
Auto versus sníh a led
Při samotné jízdě berte v potaz, že vozovka pokrytá vodou, sněhem a v nejhorším případě ledem má podstatně delší brzdnou dráhu. Nechte si proto skutečně bezpečný rozestup od auta před vámi. Se sněhem a břečkou se pojí i nebezpečí vzniku kolejí. Ocitnete-li se v nich, pamatujte, že při jejich přejíždění může snadno dojít ke smyku, a proto se raději držte v jejich stopě.
Kluzká vozovka vás může zaskočit i v případě prudkého brzdění. Při něm se mohou zablokovat kola a auto může dostat smyk. „Ačkoli je dnes většina vozů vybavena ABS a k zablokování kol nedojde, je bezpečnější jezdit plynule a využívat brzdění motorem, hlavně při jízdě z kopce. Riziko smyku číhá i v zatáčkách – recept, jak se mu vyhnout, zní: před zatáčkou zpomalit, zařadit nižší rychlost a opatrně zabočit,“ dodává Vaněček. Jistou výzvou se může při sněhové pokrývce stát i jízda do kopce. Abyste na něm neuvízli, vyjíždějte ho pomalu a plynule. Když se to přece jen nepovede a vy zůstanete stát, rozjet se nahoru bude patrně problém. Pomohou vám s ním sněhové řetězy nebo varianta sjet zpátky na rovinu a zkusit to znova.
Ačkoli bychom za volantem měli být předvídaví, rozvážní a ohleduplní po celý rok, ve zhoršených zimních podmínkách to platí dvojnásob. Zachováte-li v chladném počasí i chladnou hlavu, jízda zimní krajinou vás nemusí zaskočit.
Nela Kleinová
Zdroj foto: Bruno Kelzer, Unsplash