Bezpečnost na kole je nutné řešit celoročně, nejen během hlavní cyklistické sezony. Absolutním základem je samozřejmě kvalitní cyklistická helma. Aktuálním tématem je ale také denní svícení, které se v okolních státech stává běžným standardem. Osvětlení cyklisty během dne totiž snižuje riziko nehody o 19 %.
Edukace cyklistické veřejnosti je důležitým tématem. Projekt Zapni světlo má za cíl akcentovat, že bezpečnost na kole není jen o nasazení cyklistické helmy. Neméně důležitým faktorem je i dobrá viditelnost cyklisty jak silničním provozu, tak na cyklostezkách. „Nezáleží přitom na tom, v jakém ročním období se nacházíme.
I během jarních a letních slunných dnů může být viditelnost bikera snížena, například ve stínu. V průběhu právě přicházejícího podzimu pak samozřejmě rizikových situací nastává mnohem více. A není to jen o brzkém smrákání, špatná viditelnost je samozřejmě i při mrholení, mlhách, oslňujícím zapadajícím slunci atd. Vyjet bez blikaček je hazardování s vlastním zdravím. Ne vždy jsme v provozu totiž vidět tak, jak si myslíme,“ uvádí Jan Schindler, majitel společnosti Schindler.
(Ne)osvětlení v dánském průzkumu
O tom, že osvětlený cyklista je lépe vidět, není pochyb. Nevyvratitelná fakta dokázal i dánský průzkum*, který se zaměřil na to, jak celodenní svícení snižuje pravděpodobnost kolize například s autem. Expertní tým oslovil téměř 4 000 dobrovolných cyklistů, kteří se zapojili do výzkumu. Polovina z nich měla celoročně namontovaná světla a zapínala je při každé vyjížďce. Druhá polovina jezdila bez osvícení. Výsledkem byl nevyvratitelný fakt, že osvětlená skupina cyklistů měla o 19 % nižší počet nehod. Trvalé používání světel tak jednoznačně snižuje riziko úrazu nebo fatálních důsledků například po střetu s autem.
Knog s novou energií
Společnost Schindler dlouhodobě spolupracuje s australskou společností KNOG, výrobcem funkčních a designově dokonalých cyklo a outdoor doplňků. KNOG je zapojen i do projektu Zapni světlo a aktivně podporuje edukativní kampaň cílenou na všechny cyklisty. Tradiční dodavatel (nejen) světel nabízí ve svém portfoliu více než stovky produktů, které nejenže dobře vypadají, ale zásadně zvyšují bezpečnost cyklistů v provozu. Knog právě prochází výrazným rebrandingem, jehož součástí je i nové směřování značky. „Naším cílem je nová dynamická identita, která zachycuje energii a inovace, jež nás pohánějí k tomu, abychom inspirovali, šokovali, bavili a navazovali kontakt s naším publikem po celém světě,“ uvedl obchodní ředitel společnosti KNOG Travis Rich při představení nového loga v Praze v rámci světové roadshow. Značka Knog vyjadřuje rebelského ducha a nebojácnou kreativu. A to vše ruku v ruce s bezpečnou cyklistikou.
Ambasadory projektu Zapni světlo je mimo jiné i snowboardistka Eva Adamczyková či vicemistr světa v biketrialu Damjan Siriški, kteří se setkání s Knogem také účastnili.
Deset nejčastějších mýtů proč cyklisté nevyužívají celodenní osvětlení
V české společnosti panuje řada mýtů, proč není osvětlení cyklisty důležité. Cyklisté se často mylně domnívají, že jsou vidět i v pološeru nebo že postačí odrazky na kole.
Deset nejčastějších mýtů:
• Nejezdím v noci
• Jezdím jen po cyklostezkách
• Ve městě je přece městské osvětlení
• Mám přece odrazky a to stačí
• Nebaví mě pořád kupovat do světel baterky
• Světla jsou drahá
• Dávám si velký pozor, nic se mi nemůže stát
• Stačí, že mám výrazné oblečení s odrazkami
• Nikdo z mých kamarádů cyklistů ve dne nesvítí
• Svítím, ale na jaře a v létě ne, není to potřeba
Projekt Zapni světlo vyvrací všechny tyto mýty s cílem upozornit cyklisty, že i denní svícení zásadně ovlivňuje bezpečnost nejen v silničním provozu. Více o projektu se dozvíte na www.zapnisvetlo.cz