Jaké oční vady trápí řidiče a jak očím při řízení ulevit?

Brzké stmívání, šero, mlhy, častý déšť či sníh představují zátěž pro oči. U řidičů také vyvolávají únavu vedoucí k snazší ztrátě pozornosti. Řada řidičů podle statistik trpí oční vadou, o které často netuší.

Jízda za volantem tak představuje riziko pro ně i pro jejich okolí. Jak zlepšit zrak za volantem, radí optometrista a vedoucí optik Lentiamo Jakub Odcházel.

„V šeru a mlze dochází ke zhoršené kontrastní citlivosti, tím klesá ostrost vidění a pohotovost reakce se snižuje. Řidiči také hůře vidí tmavé barvy, včasné rozpoznání chodců, překážek a silničního značení tak pro ně může být obtížné. Za volantem mají problém i lidé trpící šedým zákalem, kteří nedokáží plně vnímat světla protijedoucích aut a nějakou dobu po oslnění nic nevidí,” vysvětluje optometrista společnosti Lentiamo.

Vhodnou prevencí zhoršujících se očních vad je pravidelná kontrola zraku u očního lékaře. Podle zákona má řidič povinnost navštívit lékaře v 65 letech, dále v 68 letech a poté každé dva roky, ke zhoršení zraku však dochází již od 35. roku života a postupně se kvalita vidění snižuje.

Průzkum BESIP z roku 2022 ukázal, že až čtvrtina účastníků, kteří byli na měření poprvé, potřebovala korekci nejméně o 0,75 dioptrie. Už třičtvrtě dioptrie však stačí k tomu, aby si řidič všiml chodce či překážky ze vzdálenosti o polovinu kratší, než řidič bez oční vady. Oko s vadou 2 dioptrie pak daný objekt zaregistruje až ze vzdálenosti 20 metrů.

Nejčastější oční vady řidičů

Mezi nejčastější oční vady, které trápí řidiče, patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Zmíněné oční vady se projevují neostrým viděním a opožděnou detekcí vzdálenějších objektů, na kterou řidič nemá možnost zareagovat včas, což je problém zejména v neznámém terénu a na nepřehledných úsecích.

Obvyklou diagnózou u řidičů nad 40 let bývá také vetchozrakost, která se projevuje opačným problémem, tedy neschopností rozpoznat předmět na blízkou vzdálenost. Pro takového řidiče je obtížné přečíst údaje na přístrojové desce či navigaci a trvá mu dlouho přeostřit mezi vozovkou a vnitřkem auta.

Mezi běžné vady zraku u řidičů patří i šeroslepost, kdy člověk v šeru vidí o poznání hůře a mnohdy vůbec. Takový řidič by neměl být účastníkem silničního provozu, výrazně totiž zvyšuje riziko dopravní nehody a ohrožuje sebe i své okolí.

Výjimkou není ani barvoslepost, kterou častěji trpí muži. Jedná se o dědičnou poruchu, při které se zkoumá, zda řidič rozezná základní signální barvy, tedy červenou, oranžovou a zelenou. Pokud s tím nemá problém, řízení pro něj nepředstavuje zvýšené riziko.

Jak zlepšit zrak za volantem

V zimním období je slunce níže nad horizontem a paprsky tak míří přímo do očí. Ve výbavě každého řidiče by proto neměly chybět kvalitní sluneční brýle, které chrání zrak před oslněním. „U slunečních brýlí v autě ale pozor na tmavost skel, za volant se nehodí stupeň 4, který má příliš slabou propustnost světla. Nejvhodnější jsou brýle s tmavostí 3. V šeru a v mlze možná také oceníte brýle s oranžovým zabarvením skel, které zlepšují viditelnosti a zvyšují kontrast,“ radí optometrista Lentiamo Jakub Odcházel.

K jasnému vidění mohou pomoci polarizační skla, která jsou uzpůsobena tak, aby se vám neleskla vodorovná plocha, jako například mokrá silnice. Brýle s polarizačními skly navíc nezkreslují signální barvy a zvýrazňují kontrast. Je ale nutné zmínit, že, některé palubní desky mohou přes polarizační brýle tmavnout, černat či mizet.

Výhodou jsou také brýle s antireflexní úpravou. Díky speciálnímu filtru eliminují světelné odrazy, nedochází tak k oslnění a pohled přes ně je jasnější a kontrastnější. Antireflexní úprava se hodí nejen při řízení za šera a deště, ale i pro práci za počítačem či v prostorách s umělým osvětlením. Polarizační a antireflexní úpravu můžete mít jak na dioptrických, tak na slunečních brýlích.

„Existují dokonce speciální brýlové čočky pro řidiče navržené pro co nejkomfortnější zrakové podmínky. Počítá se zde s oslněním od protijedoucích aut a řízením za zhoršených podmínek. Vedle speciálně navržené antireflexní vrstvy řidičům pomáhá také zabarvení brýlové čočky. V kombinaci s aktuální dioptrií, kde se dává plná korekce, má tak řidič výrazně lepší zrakové pohodlí a ostrost. Brýlové čočky se nabízejí také v samozabarvovací úpravě, takže řidiče by pak neměly překvapit žádné nekomfortní podmínky,” doplňuje vedoucí sítě optik Lentiamo.

Řidiči, nepodceňujte stav svého zraku. Včasná návštěva očního lékaře nebo optometristy a případný výběr vhodných korekčních pomůcek může skutečně zachránit lidské životy.

 

Nela Kleinová

Zdroj foto: Lentiamo

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.