Vplujte hladce do říše snů… 5 tipů na zdravý a kvalitní spánek!

Kvalitní spánek je základním stavebním kamenem zdraví, dobré kondice i pevné imunity. V posteli strávíme až třetinu života, což odpovídá přibližně 25 letem!

Jak tedy vytvořit nejlepší podmínky, abyste se probouzeli odpočatí a plní energie? Vyzkoušejte naše tipy!

  1. Stop světelnému smogu! Nenechte se rušit pouličními světly ani paprsky slunce!

Takzvaný světelný smog zahaluje městské aglomerace a jejich okolí; kvůli umělým světelným zdrojům není v hustě obydlených částech země vlastně nikdy tma a to ani v nočních hodinách. Z dlouhodobého hlediska toto světelné znečištění ohrožuje zdraví obyvatel, jelikož způsobuje spánkovou deprivaci a zamezuje tvorbě melatoninu. Následkem pak může být únava, nesoustředěnost, vyčerpání, podrážděnost, porucha pozornosti...

Velmi důležité je proto v ložnici dobré stínění, které zabrání proniknutí nejen světelného smogu, ale také slunečním paprskům, které zvláště v letních měsících narušují spánek.

Tip: Nepropustné zatemnění vám zajistí exteriérové stínění v podobě venkovních rolet či venkovních žaluzií s lamelami ve tvaru písmene Z, které se do sebe zaklesnou a vytvoří celistvou plochu. Díky tomu dokážou eliminovat také hluk zvenčí a snížit jej až o osm decibelů. Nejlepší zatemnění z interiérové stínicí techniky nabízí screenová roleta díky látce typu blackout a uzavření do bočních vodicích lišt. „Do rolet nebo žaluzií už umíme zabudovat i elektronické spínací hodiny nebo sluneční čidlo. V určitou dobu se pak stínění podle denní doby otevře, takže se vaše tělo může fyziologicky probudit,“ vysvětluje Jan Žižlavský ze společnosti ISOTRA, která se zabývá stínicí technikou.

  1. Přetopená ložnice ničí klidný spánek!

Správné stínění oken má rovněž termoregulační efekt a pomáhá udržet v místnostech optimální teplotu. Venkovní žaluzie dokážou zablokovat až 90 % veškerého tepla, protože paprsky zachycují ještě dříve, než projdou sklem do interiéru. V parném létě se proto prostor nepřehřívá, v zimě zase zabraňuje tepelným ztrátám. V ložnici byste neměli příliš přetápět, snažte udržovat spíše chladnější vzduch. Ideální teplota se udává mezi 17 a 20 °C. Vzduch by měl mít také optimální vlhkost – v přetopené místnosti je příliš suchý! 

Tip: Nezapomeňte před spaním důkladně vyvětrat, abyste do místnosti vnesli čerstvý vzduch. Díky přístroji Dyson Pure Hot+Cool se potom vzduch dokonale vyčistí (odstraňuje 99,97 % alergenů, znečišťujících látek a plynů) a zároveň dokáže udržet konstantní nastavenou teplotu – v létě funguje jako ventilátor a v zimě prostor rovnoměrně vyhřívá. 

  1. Dýchejte v noci čistý vzduch!

Alergici dobře vědí, jak je nepříjemné celou noc pokašlávat a posmrkávat a budit se ráno snad ještě unavenější, než když člověk večer uléhal do postele. Zdravý vzduch bez nečistot a alergenů je ovšem důležitý nejen pro alergiky! Věděli jste například, že v jedné matraci mohou být miliony roztočů? „Kde v domácnosti trávíte nejvíce času, tam také ztratíte nejvíce kůže. Zde s největší pravděpodobností najdete také největší množství roztočů,“ uvádí Gem McLuckie, vedoucí vědecká pracovnice v mikrobiologii společnosti Dyson, a dodává: „V posteli strávíme třetinu našeho života. Ve skutečnosti tedy většina z nás pravděpodobně spí v lůžku plném výkalů roztočů.“ Nezapomeňte proto matrace pravidelně čistit, lůžkoviny každý týden prát a také si pořiďte čističku vzduchu, díky které odstraníte z ovzduší škodliviny. Při výběru se zaměřte jak na výkon, tak i na druh filtrace, který čistička používá. Účinný je HEPA filtr, který zachycuje takřka 100 % velmi drobných pevných nečistot, ale i viry, plísně a další alergeny. Uhlíkový filtr umí eliminovat pachy, ať už z cigaret či domácích zvířat. Do místnosti se pak dostává pročištěný zdravý vzduch.

Tip: Praktická je osobní čistička vzduchu. Utěsněný filtr přístroje kombinuje vrstvu aktivního uhlí a skleněnou vrstvu HEPA. Společně zachycují plyny a 99,95 % ultrajemných částic ze vzduchu. V noci můžete navíc nastavit časovač režimu spánku kdykoli mezi 15 minutami a 9 hodinami, takže si užijete chladivý vzduch a pohodlí, zatímco odpočíváte.

  1. Vyhněte se před usnutím modrému světlu!

„Většina současných elektronických zařízení, jako jsou chytré telefony, monitory počítačů, tablety a ploché televize, vyzařují vysokoenergetické modré světlo (označované zkratkou HEV). Podle odborných výzkumů je toto světlo jednou z příčin věkem podmíněné makulární degenerace. Modrá oblast světelného spektra může také přispívat k poškození sítnice,“ uvádí oční lékařka MUDr. Lucie Valešová, primářka Oční kliniky NeoVize Praha. Také LED diody, xenonová světla a energeticky úsporné žárovky vykazují vyšší podíl modrého světla oproti tradičním „starým“ světelným žárovkám. A jak HEV souvisí se spánkem? Expozice modrého světla po setmění narušuje běžný biorytmus těla, jelikož přispívá ke zdání, že je stále den. Kromě vlivu na únavu očí tím může narušovat i rytmus spánku a mít rovněž negativní dopad na stav pokožky – buňky nedostanou „pokyn“ k přirozeným opravným procesům.

Tip: Na nejrůznější elektronická zařízení existují filtry, které dokážou modré světlo eliminovat, chytré telefony zase nabízejí nastavení nočního režimu. Ideálně se však večer elektronice úplně vyvarujte.

  1. Pořiďte si kvalitní matraci a rošt!

Pro kvalitu spánku má správná matrace klíčový vliv. V současnosti si můžete vybírat z širokého spektra matrací různých druhů. Oblíbené jsou ty z paměťové pěny, které mění svou tuhost podle tlaku a tepla lidského těla, proto se dokážou přizpůsobit na míru a jsou velice pohodlné. Moderní je rovněž studená pěna, která vyniká elasticitou, tvarovou stálostí a zajišťuje optimální proudění vzduchu, či odolná latexová matrace. Důležitý je i kvalitní rošt, který by měl společně s matrací tvořit „dream team“ – vždy je vybírejte tak, aby se k sobě hodily.

Tip: Na výběru matrace se podílí různé faktory: typ roštu, četnost využití, ale i váha či výška osoby, která na ní bude spát – pro komfortní spánek by lůžko mělo být o 20 centimetrů delší než postava. Svou roli hraje i oblíbená poloha při spánku. Odborníci doporučují si matraci před nákupem vyzkoušet, abyste zjistili, jaká je vám nejpříjemnější.

A jak ještě můžete podpořit zdravý spánek?

  • Mějte přes den dostatek fyzické aktivity – necvičte však před spaním, protože tím tělo aktivujete.
  •  Vyhněte se před spaním konzumaci těžkých tučných jídel, sladkostí a kofeinových či energetických nápojů.
  • Kdo má problémy s usínáním, může si uvařit bylinný čaj (například z meduňky či třezalky) anebo teplé mléko.
  • Choďte si lehnout v pravidelnou hodinu.
  • Relaxujte! Pokud se vám před spaním honí hlavou spoustu myšlenek, které vám brání v poklidném spánku, vytvořte si zklidňující rituál – vyzkoušejte například meditaci, pusťte si relaxační hudbu, dejte si teplou koupel, vsaďte na aromaterapii anebo si zkuste půl hodiny před spaním číst… Každému vyhovuje něco jiného, neváhejte proto zkoušet a experimentovat, co zabere u vás!

Marta Molínová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *