Projekt Jedu pomáhá seniorům zvládat krizové momenty za volantem

Také v roce 2020 pokračuje vzdělávací program Jedu s dobou určený pro aktivní řidiče nad 65 let. Díky finanční podpoře z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů je pro účastníky zdarma.

Šestihodinový program zahrnuje teoretickou část, ve které instruktoři seznamují řidiče s novinkami v legislativě a zásadami bezpečné jízdy. Praktická část na polygonu umožňuje vyzkoušet si zvládnutí krizových momentů a poznat chování vozidla v mezní situaci. Mimo jiné jde o správné zvládnutí smyku, správnou techniku vyhýbacího manévru či krizové brzdění v různých rychlostech a na různých površích. Kurz obsahuje také praktické ukázky první pomoci,

do kterých se za vedení zdravotnických instruktorů zapojují všichni frekventanti. Jak vyplývá z dotazníků vyplňovaných na konci kurzu, absolutně všichni účastníci by takové školení doporučili dalšímu řidiči.

Projekt letos nabízí o 16 kurzů více

„Spokojenost a přibývající pozitivní ohlasy účastníků svědčí o tom, že projekt je užitečný a trefili jsme se jím přesně do poptávky řidičů seniorů. Byl o něj velký zájem. Všem, na které se loni nedostalo, mohu s radostí oznámit, že letos bude ještě o 16 kurzů více než v předchozím ročníku,“ uvedl Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR a předseda Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR. V průběhu roku 2020 se tak uskuteční 144 kurzů.

„Již třetím rokem pokračujeme v podpoře programu Jedu s dobou, a to dokonce s vyšším objemem prostředků než v loňském roce,“ řekl Jan Matoušek, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů, a dodal: „V souvislosti s demografickou změnou, a tedy i zvyšujícím se počtem osob v seniorském věku, neustále roste i význam této skupiny s ohledem na bezpečnost silničního provozu. Naše pojišťovny zaznamenávají 21 % klientů povinného ručení osobních automobilů ve věku 65 let a výše. Statistiky ukazují, že škodu z povinného ručení způsobí přibližně 3 klienti ze 100 pojištěných v této věkové kategorii a v kategorii 80–85 let je už riziko o polovinu vyšší. I proto Komise fondu zábrany škod zvolila kampaně zaměřené na seniory jako jedno z prioritních témat letošního roku.“

„Projekt Jedu s dobou je skvělým nástrojem, jak vzdělávat naše seniory a diskutovat s nimi nad otázkami z oblasti silničního provozu z různých pohledů jeho účastníků.  Statistiky dopravní nehodovosti nejsou příliš příznivé s ohledem na následky na životech a zdraví právě u této věkové skupiny, a to jak u kategorií chodců či řidičů motorových vozidel, ale také v kategorii cyklistů, neboť vzrůstající elektromobilita jízdních kol přiblížila cykloturistiku i této věkové skupině. Vzrůstající nároky na jednotlivé účastníky silničního provozu v důsledku neustále se zvyšující intenzity provozu či změn v oblasti legislativy se nejvíce dotýkají právě našich starších spoluobčanů a společnost jim proto musí věnovat zvýšenou péči v jejich dalším vzdělávání v oblasti pravidel silničního provozu a také v tom, jak co nejbezpečněji se v silničním provozu pohybovat.“

Patrony jsou závodník Karel Loprais a herec Pavel Nový

Patronem projektu Jedu s dobou je legendární závodník Karel Loprais, šestinásobný vítěz Rallye Dakar v kategorii kamionů, který byl zvolen českým motoristickým sportovcem století. A letos se do podpory projektu zapojil také herec Pavel Nový.

Projekt si velmi chválí i samotní účastníci

Nedávné zkušenosti má třeba akademický sochař Miroslav Rybička. Je mu stěží uvěřitelných dvaadevadesát! „Zkusil jsem, musím to říci jednoduše a bez zbytečných kudrlinek, je to prostě fantastické. Řidičskou dlouhověkost považuji za jeden z důležitých atributů neutuchající svěžesti a chuti do života,“ vypráví po testu nesmírně vitální umělec.

„Když slyším, že mám možnost si vyzkoušet třeba jízdu na vodě, smyky a mnoho dalšího, nebudu váhat ani chvíli, jdu si najít rezervaci. Už proto, že jsem si koupil nový vůz, čtyřkolku, a otestovat ji v běžném provozu mohu jen částečně. Až přijde zima, chci být připraven,“ vypráví osmašedesátiletý ekonom Miloš Šťastný ze Zlína s tím, že už láká i své aktivní kamarády raně seniorského věku. „Nejspíš pojedu do Ostravy nebo do Třince, ale ještě to s ženou zvážíme. Proč si nezajet na výlet klidně třeba do Mostu, Jihlavy, Příbrami, Sosnové, Hradce Králové nebo Vysokého Mýta. Tam všude ta možnost je. Spojím to s aktivní dovolenou,“ těší se.

A kdyby si snad někdo ze seniorů myslel, že mu na zdokonalovacích testech někdo půjde „po papírech“ třeba z věkových důvodů, tak to ani náhodou. „To skutečně ne, naší zásadou je individuální, lidský přístup, diskuze, rada, jak se za volantem chovat čím dál lépe, na věk se prostě nehledí. Naopak, ceníme si zkušeností, naši klienti se mohou navzájem obohacovat jejich výměnou,“ uzavírá Libor Budina, koordinátor projektu.

O projektu Jedu s dobou

Bezplatný vzdělávací program Jedu s dobou realizuje Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů Autoklubu ČR. Finanční podporu projekt získal z Fondu zábrany škod. Termíny a přihlášky na kurzy najdete na http://www.jedusdobou.cz/terminy-a-rezervace/.

  • Zdarma pro řidiče nad 65 let
  • Dostupný na osmi polygonech v ČR (Ostrava, Třinec, Vysoké Mýto, Jihlava, Hradec Králové, Sosnová u České Lípy, Příbram, Most)
  • Absolventi mohou kurzem projít následující rok znovu
  • Poznání chování a limitů svého automobilu v praxi
  • Získání větší jistoty při řízení
  • Odhalení svých slabých a silných stránek
  • Doplnění znalostí z novinek v dopravních předpisech

Teoretická část (doba trvání 2 hodiny)

  • Novinky v dopravních předpisech a jiné zajímavosti
  • Předcházení a řešení krizových situací
  • Fyzikální zákonitosti pohybu automobilu
  • Technický stav vozidla, pneumatiky
  • Činnost a význam elektronických systémů automobilu
  • Nové trendy v oblasti výbavy vozů
  • Řešení modelových situací formou diskuze

Praktická část (doba trvání 3 hodiny)

  • Správná technika zvládnutí nedotáčivého nebo přetáčivého smyku
  • Správná technika vyhýbacího manévru
  • Krizové brzdění v různých rychlostech a na rozdílných površích (mokro, kluzko, sucho)
  • Jízda zatáčkou
  • Zdravověda s praktickou ukázkou

Marta Molínová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *