Vánoční dárek máte objednaný, ale balík nikde. Co v takové situaci dělat?

Zakoupili jste si na e-shopu zboží, zaplatili, ale balík ne a ne dorazit. Takové případy se stávají, a to ani nemusí být zrovna předvánoční čas. Co v dané chvíli dělat?

Obrátit se na zákaznickou linku obchodu, nebo raději na dopravního přepravce? Domáhat se okamžitého vrácení peněz? Vyčkávat, ale jak dlouho? Sestavili jsme 5 tipů, které vám ušetří peníze a spoustu nervů.

Nakupujte v prověřených e-shopech

Probírá se to stále dokola v každém rádci, ale to jen proto, že jde o základní krok, jak se vyhnout podvodníkům a následnému zklamání. Chyba (například v expedici nebo distribuci) se může stát, jen seriózní obchod však udělá všechno pro to, aby ji urychleně napravil a neztratil vaši důvěru.

„Solidní e-shopy vždycky budou mít snahu všechny nepříjemné situace vyřešit. Problém vidím spíše v nedostatečné organizaci a nezajištěné kapacitě třeba teď před Vánoci. Firmy řeší nedostatek pracovníků příliš pozdě a pak mohou vznikat podobné obtíže. Týká se to i call center, podobně jako loni jsme opět dojednávali outsourcing služeb pro některé podniky až na poslední chvíli, což není dobré ani pro jednu stranu,“ říká generální ředitel společnosti Conectart Petr Studnička.

Čtěte obchodní podmínky

Neexistuje zákon, který by prodejcům přikazoval určitý termín vyskladnění zboží. Vždycky záleží na dostupnosti (to znamená, zajímejte se, jestli je daný produkt skutečně skladem) a konkrétních podmínkách (to znamená, čtěte všechna ta malá písmenka u smluv). Určitě platí, že by měl obchodník jednat bez zbytečného odkladu. A také to, že pokud není doba dodání dohodnuta, můžete ho požadovat ihned.

Komunikujte přímo s prodejcem

„Na svou objednávku máte právo a každý prodávající je povinný vám ji dodat. V případě, že to neudělá ve sjednaném termínu (dané smlouvou nebo obchodními podmínkami), ocitá se v prodlení. Upozorněte ho na zpoždění a dejte mu k dodání další přiměřenou lhůtu. Stále nic? Pak máte právo od smlouvy odstoupit a dožadovat se vrácení peněz,“ upřesňuje Studnička.

Zašlete to písemně

Problém nastává, když na vaši opětovnou urgenci obchod nereaguje. Asi nejdříve budete zkoušet emailovou adresu, nedočkáte-li se odpovědi, doporučujeme poslat výzvu a případně i odstoupení od smlouvy písemně, ideálně doporučeně s dodejkou. Nezapomeňte si udělat kopie pro případ soudního sporu.

Přepravu prostě neurychlíte

Dopravci jsou vázáni na expedici zboží v obchodě a sami celý proces neuspíší. Balík pak standardně doručí do 1-2 pracovních dnů po vyzvednutí zboží. Teď před Vánoci se však doručení může výrazně protáhnout, proto je potřeba myslet na včasné objednání, vyzbrojit se trpělivostí nebo popřípadě volit osobní vyzvednutí.

Marta Molínová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.