Tajemství zdravého zraku: pravidelné kontroly, pestrá strava, oční jóga a méně počítače

Zrakem člověk vnímá 80 procent veškerých informací. Proto by měl o oči pečovat tak, aby vydržely zdravé co možná nejdéle.

V první řadě je důležité nepodceňovat návštěvy očního lékaře.  „Pro udržení zdravého zraku je podstatné absolvovat pravidelné prohlídky u očního lékaře. Protože prevence je lepší než léčba, po 40. roce věku se doporučuje vyšetření jednou ročně kvůli včasnému odhalení onemocnění souvisejících s věkem, jako jsou například věkem podmíněná makulární degenerace, šedý zákal. Pravidelnými prohlídkami u očního lékaře se dají podchytit závažné oční choroby, které probíhají nepozorovaně, jednou z nich je například zelený zákal. Oční vyšetření může odhalit i celková onemocnění, jako je například cukrovka či vysoký krevní tlak. Oko je totiž jediným orgánem, kde se dají přímo a neinvazivně pozorovat krevní cévy,“ vysvětlil Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Pro zrak má význam i zdravý životní styl, zejména složení stravy, která by měla být co nejpestřejší, bohatá na vitamíny a minerály. „Pro oči jsou významnými potravinami například vejce, mořské ryby, dále kukuřice, sója, borůvky, česnek, rajčata, ořechy, semínka a hlavně olivový olej. Málo známá je kurkuma, která je velmi populární například v Indii a je prokázáno, že kromě velmi pozitivního vlivu na zrak má také protinádorový efekt. Vhodným startem pro udržení si zdravého zraku je i přestat kouřit,“ doporučila Zuzana Koželová, lékařka oční kliniky Gemini.

Pravidelné cvičení je zdraví prospěšné. Dostatek pohybu je dobré dopřát i očím. Stejně důležitý je ale i odpočinek. „Lidem, kteří většinu pracovní doby pracují na počítači, se každý den před spaním doporučuje provádět oční jógu – soubor nenáročných pohybů očima, které urychlují látkovou výměnu v oku i jeho okolí a pozitivně tím ovlivňují zrak. Při každodenní práci s počítačem oči rychle osychají kvůli nedostatečné frekvenci mrkání a také se rychleji unaví, proto je důležité dopřát si pravidelné přestávky, kdy očím ulevíme zamrkáním a pohledem do dálky, například z okna do zeleně,“ popsal Pavel Stodůlka.

Pokud člověk pozoruje zhoršené vidění, neměl by podcenit nákup dioptrických brýlí – tomu by vždy měla předcházet návštěva očního lékaře. „Pro udržení zdravého zraku je u různých očních vad důležitá i správná dioptrická korekce pomocí brýlí nebo kontaktních čoček, aby se oči nenamáhaly a netrpěly únavou. Dbát je třeba i na správnou hygienu kontaktních čoček. Ty je nutné pečlivě čistit a ukládat do čerstvého roztoku. Měnit je třeba i pouzdro, pokud tak nositel kontaktních čoček nečiní, v závitech se pak dají mnohdy najít plísně. Důležité také je mít před každou manipulací s kontaktními čočkami umyté ruce,“ upozornil Pavel Stodůlka.

Lidé podceňují i ochranu očí, výjimkou tak nejsou úrazy s trvalými následky. Na ochranu zraku je třeba pamatovat i během slunečných dní. „Je důležité nezapomenout na ochranu očí při různých činnostech, například používat ochranné pomůcky při práci, při sportech a také chránit oči před UV zářením ze slunce pomocí kvalitních slunečních brýlí,“ uzavřela Zuzana Koželová.

Pět tipů, jak si co nejdéle udržet zdravý zrak

  1. vyvážená a pestrá strava
  2. pravidelné návštěvy očního lékaře a správná korekce očních vad
  3. kvalitní ochranné pomůcky pro oči
  4. oční jóga (oční gymnastika)
  5. méně času stráveného u počítače, tabletu či chytrého telefonu a více času stráveného v přírodě

Cviky pro oční jógu:

  1. 10x zamrkat
  2. 10x se podívat nahoru a dolů
  3. 10x se podívat doprava a doleva
  4. 10x se podívat do úhlopříčky zprava nahoře vlevo dolů
  5. 10x se podívat do opačné úhlopříčky – tedy zleva nahoře doprava dolů
  6. 10x zakroužit očima doprava
  7. 10x zakroužit očima doleva
  8. 10x zamrkat

Video, jak správně cvičit oční jógu, najdete ZDE.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *