Zelinářská unie Čech a Moravy (dále jen ZUČM) míří se svojí Osvětovou kampaní na podporu konzumace lokální produkce ovoce a zeleniny mezi návštěvníky nákupních center. Projekt odstartoval 20. 11. v Olomouc CITY. Do konce listopadu zavítá také do nákupních center v Jihomoravském, Zlínském a Moravskoslezském kraji.
Poté, co tým nadšených zelinářů navštívil s letošní zeleninovou úrodou několik festivalů a tradičních zemědělských akcí, zamířil také za dětmi do škol – „protože u našich nejmenších to všechno začíná“. Nyní cílí na návštěvníky nákupních center, kterými se to v předvánočním čase jenom hemží.
„Kampaň za zdravé stravování s českou zeleninou se ponese ve veselém duchu. Zelinářská hlídka, kterou zastoupí „pan Okurka“ a „paní Rajčátková“ osloví náhodné kolemjdoucí, nabídne k ochutnání čerstvé zeleninové salátky a poradí, jak se lépe stravovat tak, aby jim nechyběly žádné důležité živiny a vitamíny,” říká s úsměvem členka týmu zelinářské hlídky, Monika Zábojníková.
Čerstvá zelenina je na vrcholu potravinové pyramidy. Světová zdravotnická organizace doporučuje konzumaci minimálně 400 gramů čerstvé zeleniny nebo ovoce (bez brambor) denně. Přestože má však Česká republika vynikající klimatické podmínky pro pěstování ovoce a zeleniny, je společně s Lucemburskem na posledním místě v produkci ovoce a zeleniny na obyvatele ze všech států Evropy. A naprostou většinu tak musí dovážet ze zahraničí.
„Aby zelinářství v naší zemi neupadlo v zapomnění, je nutná jeho neustálá propagace. Při všech možných příležitostech je nutné zákazníkovi sdělit, jaké kvalitní a chutné zboží jsou mu schopni zelináři z Čech a Moravy nabídnout a podpořit tak jejich prodej,” uvádí Alice Kouřilová ze ZUČM.
Zelinářství je propagováno ve spolupráci s českými pěstiteli, kteří na akce poskytují zeleninu. Konkrétně se jedná o členy ZUČM – Hanka Mochov, NWT (Farma Kameničany a Farma Bezdínek), Farmu Smotlacha, BRAMKO CZ, Agrokomplex Ohře, VH Agroprodukt a další.