Tradice spojené s Velikonocemi jsou u nás stále populární, typické malování velikonočních vajíček dokonce dodržuje 86 % Čechů. Stejně jako koledování pomlázkou na Velikonoční pondělí.
Náklady spojené s nákupy na svátky respondenti odhadují okolo jednoho tisíce korun, nejvíce za Velikonoce utratí Pražané a starší lidé ve věku 45 – 59 let. Vyplývá to z on-line průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Tesco výzkumnou agenturou Perfect Crowd. A výsledky průzkumu potvrzuje také zákaznické chování. Za loňský rok se během Velikonoc v obchodech Tesco prodalo přes deset milionů kusů vajec a téměř čtyřicet tisíc pletených pomlázek.
Barvení vajíček a velikonoční pečení
Barvení vajec patří mezi nejoblíbenější velikonoční zvyky. V předvelikonočním období tak jejich prodeje rostou o stovky procent. „Během Velikonoc zaznamenáváme zvýšenou poptávku především po vejcích bílých, které jsou vhodnější pro barvení. Prodeje se ale zvyšují u celé kategorie. Loni jsme během čtyř týdnů před Velikonocemi prodali přes deset milionů kusů vajec. Zákazníci také nakupují barvy na vajíčka, kterých jsme během stejného období prodali téměř sto tisíc kusů,“ uvádí Petr Dvořák, nákupčí mléčných výrobků společnosti Tesco. Tradiční velikonoční pečivo, beránka a mazanec, konzumuje na Velikonoční pondělí polovina respondentů. Zatímco beránka si ale dotazování pečou většinou doma, mazanec si kupuje více jak jedna čtvrtina v obchodech. „Na Velikonoce se zvyšují prodeje másla, tuků na pečení, mandlí a rozinek. Hned po Vánocích je to druhé nejsilnější období z hlediska prodejů sortimentu na pečení,“ dodává Petr Dvořák. „Sladké pečivo si mohou zákazníci zakoupit i hotové, největší zájem je vždy o tukové mazance s rozinkami. U nich se prodeje zvedají o tisíce procent,“ doplňuje Pavla Lubasová, manažer nákupu pečiva společnosti Tesco.
Pro nejmenší čokoládu, pro větší něco ostřejšího
Koledníkům se do košíčku vkládají nejen vajíčka, ale také nejrůznější sladkosti. Typický je čokoládový zajíc. „Zákazníci Tesco na Velikonoce nakupují také čokolády, bonbony a vajíčka s překvapením. Tradičně jsou ale neprodávanější čokolády s motivem zajíce nebo beránka. Celkově rostou prodeje laskominek téměř o sto procent,“ komentuje Tomaš Kadlec, nákupčí cukrovinek společnosti Tesco. Podle realizovaného průzkumu se více jak polovina starších mužů spíše než na vajíčka těší na typický přípitek. Nejčastěji se konzumují destiláty a vaječné likéry, kterých se v Tesco o velikonocích prodalo téměř dvacet pět tisíc kusů.