Jak vyplývá z výzkumu Sdružení českých spotřebitelů a výzkumné agentury Perfect Crowd, 92 % dotázaných českých spotřebitelů ve věku do 60 let disponuje běžným účtem a 96 % vlastní alespoň jednu platební kartu, byť zdaleka ne každá karta je aktivně používána.
Zhruba tři čtvrtiny respondentů také využívají služeb internetového bankovnictví. Platební karty a další elektronické platební prostředky se zvolna stávají v České republice samozřejmostí, a proto nechalo Sdružení českých spotřebitelů ve spolupráci s výzkumnou agenturou vypracovat průzkum, který by přinášel pohled na jejich využití i ze strany koncových uživatelů.
Cílem spotřebitelského průzkumu bylo získání přehledu o tom, jak spotřebitelé vnímají služby finančního trhu v oblasti elektronických platebních prostředků, zejména z hlediska jejich kvality a bezpečnosti. Jak jsou informování, jak informace vnímají a vyhodnocují, jak akceptují inovativní produkty (bezkontaktní karty) a jak své názory na elektronické platební systémy formují.
„Průzkum potvrdil, že se čeští spotřebitelé konečně přestali bát používat nejen platební karty, ale i další elektronické platební prostředky,“ říká Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů a dodává, „jsme také rádi, že více než 93 % dotazovaných nemá naprosto žádné zkušenosti se zneužitím elektronických platebních prostředků, například svého účtu. To je dokonce o několik procent méně než v případech krádeží hotovosti.“
Jak vyplývá z výzkumu, množství využívaných finančních produktů závisí do velké míry na věku. Platební karty jsou používány zejména skupinou ve věku od 36 do 52 let. Jednu kartu využívá například 73% dotázaných se základním vzděláním a dvě karty skoro polovina respondentů s vysokoškolským vzděláním.
„Čeští spotřebitelé, jak také vyplývá z průzkumu, přišli nově na chuť bezkontaktním kartám, které si oblíbili zvláště díky jejich rychlosti a pohodlnosti při placení,“ doplňuje Dupal. Bezkontaktní kartu vlastní více než polovina respondentů a většina vlastníků kontaktních karet by si ji ráda nechala za bezkontaktní vyměnit.
Větší rozšíření elektronických platebních prostředků v ČR je stále limitováno obavou veřejnosti z jeho zneužití. Zhruba 63% respondentů považuje internetové bankovnictví za zneužitelné.
Více informací o platebních zvycích Čechů naleznete v přiložené infografice a v samotném výzkumu, který je k dispozici na stránkách Sdružení českých spotřebitelů www.konzument.cz , resp. zde.
Sdružení českých spotřebitelů (SČS) si klade za cíl hájit oprávněné zájmy a práva spotřebitelů na vnitřním trhu EU a ČR, přičemž zdůrazňuje preventivní stránku ochrany zájmů spotřebitelů: „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit“. SČS působí v řadě oblastí – pokrývají odbornosti ve vztahu k bezpečnosti a kvalitě výrobků a služeb, normalizaci, finančním službám aj. Ve více regionech, kde má zastoupení prostřednictvím regionálních kontaktních míst, vyhlašuje soutěž Spokojený zákazník kraje, kterou zaštiťují a předávají hejtmané. Touto cenou se SČS snaží přispívat k „pozitivnímu přístupu“ při vytváření lepších vztahů mezi spotřebiteli a poskytovateli služeb.