Trvanlivou paštiku si k snídani, svačině nebo večeři na chleba pravidelně několikrát za měsíc mažou až dvě třetiny Čechů. Nejčastěji se paštiky jí doma, plná třetina Čechů ale konzumuje paštiky během dovolených a na výletech.
Plné dvě třetiny Čechů si dají paštiku několikrát měsíčně. Několikrát do týdne si paštiku na chleba nebo rohlík namaže 15,7 procenta Čechů, jedenkrát za sedm dní si ji dopřeje 26,6 procenta dotázaných a dva až třikrát za měsíc pak 22,8 procenta. Naopak vůbec paštiky nejí jen 4,6 procenta dotázaných. Muži si paštiku dávají častěji než ženy.
Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který zpracovala agentura IPSOS, který byl realizován v červnu na reprezentativním vzorku 3 647 respondentů ve věku od 18 do 70 let. Z odpovědí dotázaných vyplývá, že trvanlivé a sterilizované paštiky se mezi spotřebiteli v Česku stále těší velké oblibě.
Trvanlivé paštiky se podle průzkumu jí nejčastěji doma – tuto variantu zvolilo přes 48 procent dotázaných. Češi si je však s oblibou berou i na výlety a dovolené (tyto možnosti označilo v součtu 31 procent účastníků průzkumu), a také do práce, kde je konzumuje patnáct procent respondentů.
Že jsou paštiky oblíbenou potravinou Čechů na dovolených, potvrzuje i Marcela Mitáčková, ředitelka pro marketing a vývoj společnosti Hamé, která je největším tuzemským producentem paštik. „Z údajů o prodaných paštikách v loňském roce vyplývá, že každý Čech zkonzumuje za rok přibližně jeden a čtvrt kilogramu těchto výrobků. Nejsilnější období mají paštiky od května do července, kdy se lidé chystají na prázdniny a dovolené. Jejich odbyt v těchto měsících stoupá o 25 až 30 procent,“ potvrzuje Marcela Mitáčková.
Průzkum se zajímal také o to, při jaké příležitosti se paštiky nejčastěji konzumují. Nejvíce respondentů (28 procent) uvedlo, že paštiku si zpravidla dává k večeři. Hned po ní uváděli odpolední a dopolední svačinu (24 a 20 procent). K snídani si paštiku dopřeje patnáct procent dotázaných.
Při výběru paštiky hraje podle respondentů roli hned několik parametrů. Přes 93 procent oslovených se shoduje, že důležitá je chuť výrobku. Kolem tří čtvrtin klade důraz na přírodní ingredience a trvanlivost. Velká část respondentů odpovídala, že při výběru paštiky rozhoduje také značka. Známý výrobce je důležitý podle 64,5 procenta z nich, 71 procent pak považuje za důležité, aby se jednalo o českou značku. Ještě o něco více, 78,5 procenta dotázaných, odpovídalo, že důležité je, aby danou značku měla ráda celá rodina.
Před nákupem si Češi dají také rádi poradit. Přes 55 procent dotázaných dá na doporučení známého, o deset procent méně považuje za důležitou ochutnávku přímo v prodejně. Oproti tomu televizní reklamu považuje za důležitou jen patnáct procent respondentů. Na druhou stranu na reklamu na Májku s Bolkem Polívkou si vzpomněla více než polovina dotázaných.
Pro Čechy je podle průzkumu důležitá i cena výrobku. Paštiku v akci nebo slevě preferuje 51,7 procenta dotázaných. Podle celých 78 procent respondentů je však důležité, aby měl výrobek přiměřenou cenu – nebyl příliš drahý, ale zároveň ani tak levný, že by v nich vzbuzoval obavy z kvality produktu.
Kvalitní a oblíbené paštiky
S výrobou trvanlivých i chlazených paštik a masových produktů je již desítky let úzce spjata společnost Hamé. Za její vlajkovou loď je všeobecně považována Májka. Tato tradiční paštika s originální recepturou se pro svou oblibu stala synonymem tohoto produktu. Podle průzkumu ji minimálně občas konzumuje téměř 90 % respondentů, jen 0,2 % tuto značku nezná. Velmi známé jsou ale i další značky paštik, jako Svačinka nebo Matěj.
Zdroj železa a vitamínu B12
Vedle tradičních receptur společnost Hamé vyvinula nové paštiky s vyšším obsahem jater. Jde například o trvanlivé paštiky ve skle – Řeznická a Rychtářova, které obsahují více než 30 % jater. Zvýšený obsah jater s sebou nese příznivé benefity pro organismus, protože vnitřnosti a maso jsou zdrojem železa a vitamínu B12. Právě nedostatek železa v organismu je nejčastější nutriční deficit na světě a je mimo jiné nejčastější příčinou všech anémií. Tento deficit trápí především děti, adolescenty, těhotné ženy a ženy v plodném věku.