Necelé dva roky po metanolové kauze vypracovala poradenská společnost KPMG Česká republika druhou studii s názvem Přístup Čechů k tvrdému alkoholu, aby zmapovala, jak se změnilo jejich chování.
K nákupu a konzumaci destilátů nyní zodpovědněji přistupuje 41 procent respondentů, čtyři procenta je dokonce z obavy o své zdraví zcela přestala pít a kupovat.
Aktuální průzkum společnosti KPMG Česká republika zaznamenal zajímavý posun v přístupu Čechů k tvrdému alkoholu, které způsobila metanolová aféra před dvěma lety. Ze studie vyplývá, že se Češi zajímají o původ a značku alkoholu daleko více než dříve, což ovlivňuje samotné prodeje lihovin. „Metanolová aféra poškodila malé i velké prodejce a distributory, kteří kromě výrazných finančních ztrát utrpěli i ztrátu důvěry ve své produkty. Otřesená důvěra konzumentů se ale od té doby zlepšila díky zavedeným opatřením proti nelegální výrobě a distribuci alkoholu,“ říká Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství.
Zásoby alkoholu z dob metanolové kauzy většinou nemáme
Série otrav metanolem na podzim 2012 mimo jiné způsobila, že jen dvě procenta lidí dnes destiláty konzumuje bez ohledu na značku či původ. Téměř polovina dotázaných (41 procent), a to spíše ze skupiny respondentů s nižšími příjmy, dlouhodobě změnila svůj přístup k tvrdému alkoholu. Lidé s vyššími příjmy totiž mnohem více kupovali prověřené značky již před kauzou. Respondenti, kteří měli doma zásoby alkoholu s nejistým původem, je nejčastěji odevzdali k likvidaci, 83 procent Čechů takové zásoby doma nemělo ani před aférou. Šest procent dotázaných však alkohol s nejistým obsahem doma stále uchovává.
Alkohol nakupujeme převážně v obchodních řetězcích
Při nákupu tvrdého alkoholu si Češi nepočínali úplně nezodpovědně ani před aférou. „Více než třetina dotázaných (34 procent) uvedla, že si i dříve pořizovala jen značkový tvrdý alkohol,“ konstatuje Karel Růžička. Tvrdý alkohol navíc vůbec nepije každá čtvrtá žena a každý šestý muž. Stejně jako v roce 2012 většina respondentů uvedla, že alkohol zpravidla nakupuje ve velkých obchodních řetězcích. Do večerek či tržnic pro alkohol chodí jen necelé půl procento dotazovaných.