Ani s postupným nástupem podzimních dní neustává sezóna ovoce a zeleniny. Tyto potraviny představují důležitou součást jídelníčku dětí i dospělých a neměly by chybět v žádné domácnosti.
Jak vyplývá z průzkumu obchodního řetězce Albert, ovoce a zelenina se na náš stůl ve většině případů dostanou ze supermarketů a hypermarketů. Při jejich nákupu je pro české domácnosti nejdůležitějším kritériem výběru cena a poměr ceny a kvality. Čím dál více nakupujících se ale také zajímá
o zemi původu.
Nákupy v obchodě i vlastní pěstování
Podle průzkumu nakupuje většina lidí nejčastěji ovoce a zeleninu v supermarketech a hypermarketech. Tento trend je patrný především ve městech, které mají více než 20 000 obyvatel. Až 80 % obyvatel středních a velkých měst nakupuje ovoce a zeleninu nejčastěji v obchodních řetězcích. S rostoucí velikostí místa bydliště pak podíl nákupů v marketech ještě více narůstá.
Naopak lidé z měst a vesnic do 5 000 obyvatel nakupují ovoce a zeleninu v marketech méně. Zmíněné potraviny si z obchodu domů průměrně přinese jen necelých 60 % z nich. Z průzkumu dále vyplývá, že v menších městech a vesnicích si přibližně pětina obyvatel pěstuje vlastní ovoce a zeleninu sama.
Nejdůležitějším kritériem zůstává cena
Podobně jako u jiných potravin, také u ovoce a zeleniny je nejdůležitějším kritériem při výběru cena. Zákazníci se na ni zaměřují přednostně. Významnou roli při nákupu však hraje rovněž poměr kvality a ceny dané potraviny.
Čím dál více zákazníků se ale zajímá o zemi původu dané potraviny. Ta má sice v porovnání s cenou a kvalitou menší důležitost, ale sleduje ji většina nakupujících. Naopak zájem
o odrůdu není pro většinu respondentů velký.
České potraviny u zákazníků vedou
Z uvedeného průzkumu také vyplývá, že tři čtvrtiny lidí sledují při nákupu ovoce a zeleniny zemi původu. Zároveň se zemí původu vyhledávají české potraviny, které preferuje téměř
90 % zákazníků. Výrazně více preferují české potraviny především ti, kteří si pěstují vlastní ovoce a zeleninu.