Téměř 90 % seniorů je připojeno k internetu. Hledají počasí i aktuální informace, aktivní jsou ale i na sociálních sítích.
Životní styl dnešních lidí v seniorském věku se za posledních deset let výrazně změnil. Z výzkumu Fenomén šedesátníků vyplývá, že 60 % seniorů chce cestovat a má velké plány do budoucna, téměř polovina z nich se pak chce učit pracovat s novými technologiemi. Přestože nejvyužívanějším médiem zůstává u lidí nad 55 let i nadále televize, senioři se tak již nebojí ani nových médií. Aktivně sledují internet, mají smartphony i čtečky knih. Téměř polovina z nich je pak aktivní také na Facebooku.
Podíl seniorů na celkovém počtu obyvatel se v České republice dlouhodobě zvyšuje. Zatímco v roce 2014 se pohyboval maximálně okolo 19 %, statistici předpokládají, že během příštích patnácti let bude mezi Čechy až 25 % obyvatel v seniorském věku. V roce 2050 mají senioři ve všech krajích tvořit dokonce třetinu obyvatel. Každoročně se zvyšuje též naděje na dožití českých seniorů. Dle Českého statistického úřadu má průměrný pětašedesátiletý muž žijící v hlavním městě naději na dožití dalších 17 let, žena stejného věku pak má naději žít zhruba dalších 20 let.
Většina seniorů je online
Mění se zároveň i životní styl českých seniorů. 3 ze 4 seniorů se dle výzkumu Fenomén šedesátníků cítí mladší, než ve skutečnosti jsou. „Dnešní senioři se snaží být aktivní, rádi cestují, vyhledávají společenské akce a nebojí se zkoušet nové věci. Lidé starší 50 let jsou navíc nejrychleji rostoucí skupinou uživatelů internetu,“ řekl Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe, která lidem starším 50 let nabízí poradenské služby.
To potvrzují i statistiky. Dle aktuálních dat TGI-MML vlastní 87 % lidí ve věku 55 až 65 let připojení na internet, téměř 30 % jich má internet v mobilu. V 81 % případů pak senioři internet využívají k e-mailové komunikaci, k oblíbeným činnostem ale patří rovněž sledování počasí, zpravodajství či vyhledávání informací. Výzkum Fenomén šedesátníků pak odhaluje, že senioři přicházejí na chuť i online nakupování, využívají ho tři čtvrtiny z nich. Téměř 70 % lidí starších 55 let dnes také používá online bankovnictví.
Facebook láká téměř polovinu lidí nad 55 let
Senioři jsou navíc stále aktivnější i na sociálních sítích. Podle údajů TGI-MML je používá téměř 45 % osob starších 55 let. Podobně jako mladší ročníky nejčastěji využívají Facebook. Polovina seniorů sleduje na internetu videa, přes 30 % osob starších 55 let pak přes internet i telefonuje. „Starší lidé využívají sociální sítě především ke kontaktu s rodinou a blízkými, Facebook nebo Skype je pro mnohé jedinou možností, jak být v pravidelném kontaktu s vnoučaty. Senioři se zde navíc mohou dostat do skupiny lidí se stejnými zájmy a navázat nová přátelství,“ vyjmenoval výhody sociálních sítí Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe.
Starší lidé využívají speciální elektroniku i nejmodernější přístroje
Ani investice do nových technologií a elektronických vychytávek není seniorům cizí. Z výsledků výzkumu Fenomén šedesátníků vyplývá, že čtyři z deseti seniorů vlastní smartphone. Mobilní telefony přitom senioři nevyužívají pouze k volání a psaní zpráv, ale i k fotografování či správě kalendáře. Více než 12 % jich vlastní elektronickou čtečku knih. Třetina domácností poté vlastní televizor mladší pěti let.