Ženy chtějí v koupelně vanu, muži sprchový kout. Co mění Češi v bytech, které kupují?

Zhruba polovina kupujících chce v nových bytech provést nějaké úpravy od developera ještě předtím, než se nastěhují. Ale jen pět procent nových majitelů se odhodlá měnit jeho prostorovou dispozici.


„Nejčastější klientské změny se týkají uspořádání koupelny, především výměny rohové vany za klasickou, nebo za sprchový kout, případně jeho přidání,“ vypočítal Tal Grozner, ředitel společnosti Star Group. „Sprchové kouty chtějí muži, klasické vany naopak ženy,“ doplnil s úsměvem. Koupelny jsou navíc místem, kde noví majitelé nejvíc utrácejí za klientské změny.
Druhou nejčastější změnou je úprava rozmístění elektrických zásuvek včetně slaboproudých. Odpovídá to individuálním představám lidí o umístění kuchyňských spotřebičů, svítidel, televizorů či počítačů. Stejně častý je požadavek na přeložení rozvodů vody v kuchyňském koutě.
„Myslím, že polovina zákazníků, kteří změny nepožadují, představuje velký úspěch našich architektů. Nikoho z budoucích obyvatel bytů neznají, a přesto se dokážou trefit do představ a potřeb poloviny z nich,“ dodal Tal Grozner. Jeho firma také proto pečlivě vyhodnocuje všechny klientské změny z ukončených projektů ještě předtím, než zahájí práce na dalších projektech.
Ke skutečným stavebním úpravám nového bytu pak přistupuje pouze pět procent majitelů. „Z těchto úprav s velkým náskokem vede přesouvání původně projektovaných výklenků pro vestavné skříně nebo přidávání dalších, častá je také instalace posuvných dveří. Výjimečné není ani vytvoření druhé toalety nebo instalace světlovodů,“ konstatoval Ondřej Bulvas, jednatel společnosti Naconi, která klientské změny pro Star Group provádí. Další populární změnou je spojování místností tak, aby vznikl velký centrální prostor bytu. Změny dispozic obvykle požadují zákazníci ve vyšších patrech. Tyto byty totiž bývají dražší a jejich majitelé mají prostředky na to, aby byt zcela přizpůsobili svým představám.
„Tito klienti mívají své interiérové architekty a velmi jasnou představu o tom, jak si chtějí nechat byt upravit. Často jej přizpůsobují bytu, ve kterém bydlí, ve kterém strávili dětství, nebo jej naopak chtějí mít úplně jiný než ten, ve kterém bydleli dříve,“ doplnil Ondřej Bulvas.
Výjimečně se také objevují požadavky na doplnění střešního bytu o vířivku či bazén. Pokud však s požadavkem klient nepřijde před zahájením stavby a na požadavku domácích lázní trvá, nezbude mu nic jiného než si pořídit přízemní byt s předzahrádkou. Jinam totiž obvykle není možné bazén a podobné prvky bezpečně instalovat.
„Když dáte na střešní terasu nádobu, ve které je tisíc litrů vody, zatížíte tím stavbu. To ovlivní statiku celé budovy, což samozřejmě nemůžeme riskovat,“ upozornil Tal Grozner, ředitel Star Group. To ovšem neznamená, že není možné mít na střešní terase bazén, vířivku, nebo dokonce obojí. Jen musí zájemce o byt se svými požadavky přijít ještě v době, kdy je možné zasahovat do projektové dokumentace.
Výrazně menší množství klientských změn je spojeno s byty, které si jejich majitelé pořizují jako investici. „V bytech na investici bývá změn minimum, majitelé chtějí takový byt nechat v co nejuniverzálnějším stavu, aby v něm mohl bydlet jakýkoli typ nájemníka. Díky tomu, že v Nových Chabrech jsou standardy na vysoké úrovni – tedy základní vybavení jako obklady, podlahy, vodovodní baterie a podobně – nemají s tím problémy,“ doplnil Ondřej Bulvas ze společnosti Naconi.