Se samoobslužnými pokladnami se v obchodech setkalo 85 % Čechů, téměř dvě třetiny z nich však stále dávají přednost klasickému odbavení u pokladny. Při nákupu potravin jsou samoobslužné pokladny nejoblíbenější mezi mladými lidmi do 24 let a u uživatelů bezkontaktních karet. Pro více než polovinu lidí (56 %) je hlavní výhodou pokladen se samoobsluhou rychlost nákupu. Vyplynulo to z průzkumu společnosti MasterCard.
„V posledních několika letech se již stává běžným standardem instalovat samoobslužné pokladny v prodejnách s potravinami. Mezi zákazníky si získávají velkou oblíbenost a užívá je stále více lidí,“ popisuje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager MasterCard. Lidé mají o samoobslužných pokladnách vysoké povědomí, o tomto pohodlnějším způsobu placení nákupu ví 85 % z nich. Při nákupu potravin je už preferuje třetina Čechů.
Míra povědomí o samoobslužných pokladnách roste s velikostí měst. „Ve velkých městech jsou hojně zastoupeny prodejny velkých řetězců, takže je mnohem větší šance zde samoobslužné pokladny najít,“ vysvětluje Josef Machala. Zatímco na vesnicích o nich vědí jen tři čtvrtiny (76 %) obyvatel, v městech nad sto tisíc obyvatel zná samoobslužné pokladny 94 % lidí.
Samoobslužně nakupují mladí a lidé s bezkontaktní kartou
Výsledky průzkumu ukázaly, že dominantními faktory pro preferenci samoobslužných pokladen je věk uživatele i jeho vztah ke způsobu placení nákupu. Zatímco mladí do 24 let nakupují raději u samoobslužné pokladny v 52 % případů, u obyvatel nad 55 let je to jen každý pátý (21 %).
Podstatný je i způsob placení nákupu. Využití samoobslužných pokladen jde ruku v ruce s použitím bezkontaktních platebních karet – tyto pokladny preferuje 42 % jejich vlastníků oproti 32 % uživatelů klasických karet. Naopak z lidí, kteří moderním technologiím příliš nedůvěřují (mají platební kartu, ale nepoužívají ji) má samoobslužné pokladny raději jen 19 %. A to i přesto, že 80 % Čechů preferuje ty obchody, kde si může nakoupit potraviny, aniž by docházelo k interakci s personálem prodejny. U mladých lidí do 24 let je to dokonce 88 % z nich. Pouze málo lidí tak při nákupech rádo přichází do kontaktu se zaměstnanci prodejen.
Při nákupu rozhoduje čas strávený na pokladně
Nejpodstatnějším důvodem pro využívání samoobslužných pokladen je pro zákazníky rychlé odbavení a zaplacení nákupu. To považuje za jejich největší výhodu 56 % lidí, každý pátý (19 %) pak vítá také výrazně menší fronty než u klasických pokladen. Pro 14 % zákazníků je důležité, že u samoobslužné pokladny mají nákup pod kontrolou a značně tak snižují riziko špatně namarkovaných položek.
Jako největší nevýhodu naopak 17 % respondentů průzkumu vidí čekání na obsluhu při problému s pokladnou, obsahem nákupu či chybě, každý desátý Čech se obává nedostatečné znalosti či zkušenosti se samoobslužnou pokladnou. „Obavy zákazníků jsou však zbytečné. S jednoduchým systémem samoobslužných pokladen se lze velmi rychle naučit pracovat. Tyto pokladny zákazníkům přinášejí vysokou rychlost a pohodlí nákupu, obzvláště pokud platí bezkontaktně,“ uzavírá Josef Machala.