Novela silničního zákona mluví jasně: je zapotřebí zvýšit viditelnost chodců a proto se musí vybavit reflexními prvky. Od soboty 20. února musí všichni chodci pohybující za snížené viditelnosti mimo obec po krajnici či okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, toto nařízení respektovat!
Ne všechny reflexní materiály však dokáží chodce spolehlivě ochránit, při jejich výběru je proto vhodné sledovat značku, nebo alespoň certifikaci. Reflexní vesty, bundy, pásky, trička, čepice, nažehlovačky nebo nášivky. Možností, jak být na silnici vidět, je bezpočet. Je ale třeba vědět, po které sáhnout. Existuje totiž mnoho reflexních materiálů, které plní svou funkci nedostatečně. Jak je poznat? Kdo není odborník, tomu pomůže štítek na výrobku. „Orientačním vodítkem pro výběr
kvalitního materiálu může být certifikát kvality CE nebo značka respektovaného výrobce. Pokud se jedná o oděv, třeba reflexní vestu, neměla by chybět ani informace o způsobu praní a o tom, kolik pracích cyklů materiál vydrží, aniž by změnil vlastnosti,“ radí Eduard Perski z divize Traffic Safety ve společnosti 3M.
Velice záleží i na tom, jak je materiál namáhaný. Klasická reflexí vesta, kterou má řada řidičů v povinné výbavě, může vydržet i několik let, protože se nepoužívá často. „Kdo však nosí reflexní vestu, aby byl vidět, když si vyjede na kole, musí počítat s tím, že reflexní materiál má omezenou životnost – je vystaven vnějším vlivům, láme se, odírá. Proto se vyplatí investovat do kvality,“ upozorňuje Eduard Perski a dodává: „Tu navíc doporučujeme si na vlastní oči za tmy ověřit, než jí svěříte svůj život. Na trhu jsou výrobky s výrazně nižší odrazivostí, než se může na první pohled zdát. Ne každá „stříbrná páska“ je opravdu po nasvícení vidět“
„Reflexní pásky jsou tvořeny mikroskopickými kuličkami, krystalky a hranolky, které se lepí na podkladový materiál a překrývají ochrannou vrstvou. Díky tomu, že mají různý řez, odráží světlo pod různými úhly,“ vysvětluje Lukáš Pejpal, Advanced Application Engineer společnosti 3M. Právě hustota a řez mikroskopických dílků ovlivňují kvalitu materiálu – pokud je jich málo, výsledkem je nedostatečná odrazivost, špatný řez zase způsobí, že nositel reflexního prvku není z některých úhlů vidět. To je také důvod, proč odborníci doporučují, aby se chodci nespoléhali jen na jediný reflexní prvek, například pásku na ruku. „Chodec je v pohybu, a pokud má reflexní pásek kupříkladu jen na rukávu, hrozí, že je řidič neuvidí. Spolehlivější je proto doplnit další reflexní plochu například na batoh nebo na čepici,“ radí Lukáš Pejpal.
Obzvláště u dětí je dobré zamyslet se nad tím, zda jsou cestou ze školy skutečně vidět. Reflexní prvky už dnes naštěstí nechybí ani na bundách, botách či aktovkách. Kdo na svou bezpečnost často zapomíná, jsou rekreační běžci nebo in-line bruslaři. Někteří si myslí, že jim v tom, aby byli lépe vidět, pomůže světlé oblečení. Experiment „No white at night“, který společnost 3M realizovala, ukázal, že bíle oblečeného běžce zaregistroval řidič až na vzdálenost přibližně 75 metrů, zatímco sportovce v oblečení s reflexními prvky viděl už na vzdálenost více než 300 metrů. Při rychlosti 90 km/h vidí řidič chodce v bílém o 9 vteřin později a má jen 3 vteřiny na to, aby srážce s chodcem předešel.
„Je rozdíl, jestli chcete ochránit svůj život, nebo jen naplnit literu zákona,“ říká závěrem Jiří Kolařík z divize Safety & Graphics 3M. „Důležité je uvědomit si, že řidič zkrátka vidí jinak, než chodec dívající se na projíždějící vozidla. Auto vidíte, protože svítí, ale chodec naopak vidět není a tmavým oblečením svou bezpečnost nijak nezlepšíte. Reflexních prvků není nikdy dost a jeden malý proužek na batohu Vás příliš neochrání. Vidět musíte být ze všech stran. Sami si pak odpovězte, jestli řidič jedoucí 90 km/h zbystří, když uvidí třímilimetrový proužek na boku Vašich kalhot nebo třícentimetrové kolečko na batohu“
https://www.youtube.com/watch?v=XMvM7-9lgeg