Češi mají stále větší zájem o exotické ovoce a prodeje v hypermarketech meziročně vzrostly o 16 procent. V nákupních košících mizí měsíčně statisíce kusů, nejprodávanější je ananas, avokádo, kaki a mango.
Skoro o polovinu se zvýšil i počet dovážených druhů, letošními novinkami jsou mimo jiné mochyně (physalis) nebo mučenka „Eat Me“. Produkty s tímto označením jsou dozrány do optimální konzumní zralosti tak, aby zákazník věděl, jak mají plody chutnat a vypadat. Lidé požadují po řetězcích co možná nejčerstvější ovoce, například hypermarket Globus již kvůli tomu začal zkracovat dodací lhůtu zboží na pulty.
Statisíce prodaných exotů za měsíc, Češi chtějí novinky
„Prodeje exotického ovoce každým rokem stoupají, na zvýšený zájem Čechů reagujeme i rozšiřováním sortimentu. Letos máme na pultech již 38 druhů, což je téměř o polovinu více než před čtyřmi lety. Jen letos v listopadu jsme prodali 230 tisíc exotů, během předvánočního prosince to bude ještě více. Za celý nynější rok pak přesáhneme hranici jednoho milionu kusů,“ říká za Globus vedoucí oddělení ovoce a zeleniny Darek Reli a dodává:
„Češi nejsou úplně konzervativní, sice u nich stále vede osvědčený ananas či mango, ale rádi zkouší i novinky. Letos poprvé najdou na našich pultech třeba sladkokyselou mochyni, která se skvěle hodí do salátů a marmelád. Během roku navíc děláme průběžné ochutnávky exotických plodů, takže lidé mají prostor se s cizokrajným ovocem průběžně seznamovat, včetně způsobů kuchyňského využití.“
Řetězce reagují na tlak zákazníků k co nejčerstvějšímu ovoci
Exotické ovoce pochází ze tří kontinentů, Asii zastupuje například Thajsko či Vietnam, Afriku Keňa, jižní Ameriku zase Kolumbie či Peru. Vzdálenosti jsou značné, i přesto se Globus snaží zkrátit dobu putování zboží na české pulty na minimum. Kvůli zachování čerstvosti a úspoře nákladů si řetězec nasmlouvává dodavatelské pěstitele v zahraničí i tuzemsku sám. Vlastními nákupy (importy) dnes pořizuje Globus 20 procent celkového sortimentu ovoce a zeleniny. Speciálně na exotické plody má pak předního dovozce.
„Díky němu nepotřebujeme u poloviny položek velkoobchody v Česku a tento podíl budeme postupně navyšovat. Pozitivní dopad je jasně vidět na snížených odpisech a především zákazník má nepřetržitě čerstvé zboží. Naším cílem je dopravovat k nám maximum sortimentu napřímo. V závislosti na zemi původu a druhu dopravy můžeme tímto postupem snížit dobu dodání ovoce na pulty až o 5 dní,“ uzavírá za Globus Darek Reli, vedoucí oddělení ovoce a zeleniny.