Přibližně třetina Čechů nemá každoročně 1. listopadu přezutý automobil. Na zimní pneumatiky přezouvají řidiči na poslední chvíli. Vystavují se tak rizikům nehod, pokut a kráceného plnění pojišťoven.
Servisy jsou poslední říjnový týden přetížené a přezout všechna auta jednoduše nemohou stihnout. „Každoročně nastává problém s objednacími lhůtami pneuservisů, které se s blížícím se koncem října prodlužují. Dochází pak k časovému skluzu přezutí automobilu, který při zhoršeném počasí může přinášet problémy,“ říká ze zkušenosti servisů Elit Tomáš Kabrhel, manažer servisních koncepcí.
V období od 1. listopadu do 31. března mají motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. Jakmile teploty klesají pod 7 °C, musí být motoristé připraveni reagovat na nepřízeň počasí, při němž je zimní výbava povinná. Navíc některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují v tomto období za každého počasí. Při neuposlechnutí hrozí riziko pokuty v řádech tisíců korun a mohou nastat i problémy s pojistným plněním.
„Riziko dopravní nehody na letních pneumatikách v zimním počasí samozřejmě výrazně roste. Pokud se navíc prokáže, že vzniklá škoda souvisela se špatným obutím vozidla, pak se musí motorista připravit na to, že to pojišťovna zohlední v pojistném plnění. Nemusí pak dostat zaplacenou celou škodu a bude muset přijmout za škodu i vlastní finanční odpovědnost,“ informuje Aleš Povr z České asociace pojišťoven. Podcenění včasného přezutí se tak může laxním majitelům automobilů prodražit i o desítky či dokonce stovky tisíc korun, které tak budou muset zaplatit z vlastní kapsy.
Období přelomu října a listopadu přináší pneuservisům velké množství práce a objednací lhůty se logicky prodlužují. „Češi každoročně nechávají přezutí na poslední chvíli. Díky tomu se často dostávají do časového skluzu, který se při nepřízni počasí na začátku listopadu může vymstít. Pozdě jich má přezuto zhruba třetina,“ říká Tomáš Kabrhel, Elit.
Kde Češi také mají rezervy, to je péče o pneumatiky v období, kdy je nepoužívají. Příliš nedbají pravidel, jak by pneumatiky měly být uskladněny, aby jim co nejdéle vydržely jejich užitné vlastnosti. Zkracují tak o několik sezón jejich použitelnost. Lidé většinou naskládají pneumatiky na sebe do sklepa, a pak na ně položí starý koberec nebo lísku s ořechy. Ideální přitom je svěřit jejich uskladnění přímo profesionálnímu servisu, který se o ně dobře postará, uloží je v suchém prostředí, nepokládá je na sebe a jejich polohu pravidelně mění, aby nedošlo k jejich poničení.
„Problematika pneumatik je ještě náročnější při správě vozových parků firem, kdy lze hovořit o systematickém tyre managementu. Jeho preciznost je důležitá i ve vztahu k bezpečí zaměstnanců a odpovědnosti firmy za škody, které mohou být způsobeny. Zajistit včasné přezutí většího počtu aut, kontrolu stavu pneumatik, případnou náhradu za nové a optimální hospodaření s náklady, to vyžaduje určitou pozornost a úsilí, které je vhodné svěřit odborníkům. V neposlední řadě se postarají o vhodné skladování pneumatik pro více automobilů, jež je náročné na prostor. Proto stále více firem dává své vozy do péče specializovaných služeb jako je například Elit Car Fleet Service,“ upřesňuje Tomáš Kabrhel.