Krize je pryč – maloobchodníci startují své plány pro rozvoj

Největší zájem o Českou republiku mají řetězce s módou.
Česká republika je na 10. místě v hledáčku maloobchodníků pro expanzi.


Nejnovější průzkum CBRE, mezinárodní poradenské společnosti v sektoru nemovitostí, odhalil celosvětově nejvyhledávanější maloobchodní trh. Je jím Německo, které poutá zájem 40 % mezinárodně působících maloobchodních prodejců, kteří zde plánují v roce 2014 otevřít svůj obchod. Oživení je silně cítit i za oceánem – u maloobchodníků v USA převažují plány na rozsáhlé expanze a téměř polovina z nich chce v letošním roce otevřít 40 či více obchodů.

Nejatraktivnější lokalitou je Německo, které vede před Francií, Spojeným královstvím, Rakouskem a Čínou. Německo přitahuje mezinárodní maloobchodníky především proto, že nabízí zajímavou příležitost – 20 velkých měst v rámci jediného trhu. Celosvětově zde plánuje otevřít v roce 2014 svůj obchod přes 40 % maloobchodníků a toto číslo vzroste na 70 %, pokud vezmeme v úvahu pouze evropské maloobchodní prodejce. Německo je rovněž druhým nejdůležitějším cílem amerických maloobchodníků.

„Česká republika se v žebříčku zemí, ve kterých maloobchodníci plánují otevřít svůj obchod, umístila na 10. místě. Studie naznačuje, že ČR je atraktivní pro maloobchodníky ze všech segmentů, dominuje tu však zejména móda všech cenových kategorií. Z hlediska země původu je Česká republika nejatraktivnější pro evropské maloobchodníky,“ komentuje výsledky studie Veronika Tebichová, Head of Retail Agency české pobočky společnosti CBRE.

Důvěra v globální maloobchodní trh vzrostla

Počet maloobchodníků plánujících v roce 2014 rozsáhlou expanzi dramaticky vzrostl, globální maloobchodní trh se tedy opět těší důvěře maloobchodníků. Více než jedna třetina (35 %) maloobchodníků plánuje v nadcházejících 12 měsících rozšířit své portfolio obchodů o 40 či více prodejen. Z těch maloobchodníků, kteří chtějí otevřít 40 či více prodejen, patří mezi nejaktivnější sektory střední kategorie módy a vyšší kategorie módy, přičemž každý z výše jmenovaných sektorů představuje téměř třetinu z celkového počtu.

„Rostoucí důvěra zákazníků a obnovená vitalita v mezinárodní maloobchodní komunitě otevírá dveře rozsáhlé expanzi. Zatímco se v uplynulých letech tempo mezinárodního růstu zpomalilo, nyní maloobchodníci jasně ukazují záměr materiálně investovat do své sítě prodejen. Jejich volba širokého spektra trhů poukazuje na pokračující důležitost přeshraničního růstu. A Německo jednoznačně patří v tomto roce k trhům, o nějž je největší zájem. Stále trvající přitažlivost těchto států je odrazem současné síly a rozmachu jejich ekonomiky a rovněž úspěchů několika zbrusu nových účastníků trhu,“ komentoval výsledky studie Peter Gold, Head of Cross-Border Retail společnosti CBRE.

CÍLOVÉ TRHY PRO ROK 2014

1
Německo
40 %
2
Francie
26 %
3
Spojené království
25 %
4
Rakousko
22 %
5
Čína
22 %
6
Švýcarsko
20 %
7
Belgie
18 %
8
Španělsko
17 %
8
Itálie
17 %
10
Česká republika
16 %
10
Švédsko
16 %

 

Expanze v USA – maloobchodníci hledají příležitosti i na evropském trhu

Nejrozsáhlejšími plány na expanzi disponují američtí maloobchodníci, přičemž téměř polovina (47 %) dotazovaných se chystá v roce 2014 otevřít přes 40 prodejen. USA představují největší maloobchodní trh v regionu a pochopitelně i nejdůležitější cílový trh pro maloobchodníky se sídlem v Severní a Jižní Americe – téměř polovina z nich (43 %) zde v roce 2014 plánuje expanzi. Nicméně vzhledem k vyspělosti a konkurenci na domácích trzích se většina severoamerických maloobchodních prodejců snaží rozšiřovat své mezinárodní aktivity, které jim poskytnou příležitost k expanzi ve velkém měřítku. Maloobchodníci v USA se zaměřují také na evropské trhy a 14 % z nich plánuje v tomto roce otevřít svou prodejnu v Německu a 14 % ve Spojeném království, Kanadě, Francii a Rakousku. David Close, ředitel Cross-Border Retail EMEA, dodává: „Američtí maloobchodníci si uvědomují, že není možné donekonečna expandovat na konkurenčních domácích trzích, a proto je pro ně nezbytně nutný mezinárodní růst. S navracející se důvěrou spotřebitelů na mnoha evropských trzích cítí severoameričtí maloobchodníci, že nyní přichází ten správný okamžik k využití potenciálu, který se v Evropě nabízí. Maloobchodní prodejci z USA postupně rozvíjejí své obchodní sítě a mezinárodní nabídku – a tento trend počínaje rokem 2014 dále poroste.“