
Přestože jsou Češi citliví na ceny produktů, vyšší sleva v akčních letácích automaticky nezaručuje vyšší zájem zákazníků. Největší pozornost přitahují akční nabídky se slevami 21–30 %, třetina nakupujících je vnímá jako nejzajímavější.
Nižší než desetiprocentní sleva prakticky nemá šanci získat pozornost zákazníka a motivovat ho k nákupu. Zatímco muži častěji pozitivně reagují na slevy do 30 %, ženy zaujmou spíše až akce ve výši 31–50 %. Vyplývá to z aktuálního průzkumu o nákupním chování Čechů, který zpracovala agentura MNForce pro Českou distribuční.
Zlatá střední slevová cesta
Zatímco sleva ve výši 21–30 % vyvolává větší zájem o daný produkt u třetiny nakupujících, pro pětinu Čechů je dostatečně motivační akční nabídka již se slevou 10-20 %. Více než čtvrtinu spotřebitelů naopak zaujmou teprve produkty, které jsou zlevněné o více než 30 % původní ceny. Zajímavým zjištěním je také skutečnost, že sleva pod 10 % má téměř nulovou šanci získat pozornost zákazníka a motivovat ho k nákupu. Pouze 2 % respondentů produktům s takto nízkou slevou v letácích či prodejnách věnují zvýšenou pozornost. Pro 16 % spotřebitelů pak výše slevy nehraje zásadní roli při výběru zboží k nákupu.
Mužům „stačí“ sleva do 30 %, ženy jsou náročnější
Z dat také vyplývá, že míra citlivosti na výši slevy se liší podle pohlaví i věku. Muži například častěji pozitivně reagují na slevy v rozmezí 21–30 %, zatímco ženy motivují spíše až slevy ve výši 31–50 %. Pro mladé lidi ve věku 18-29 let je výše slevy zásadní. Pouze 3 % z nich uvedla, že tento faktor při výběru produktů nehraje roli. Více než 35 % mladých považuje za dostatečně atraktivní již slevu do 20 %, pro další třetinu je rozhodující cenové zvýhodnění alespoň 21-30 %. Naopak senioři nad 60 let jsou skupinou, pro kterou je samotná výše slevy často až druhořadá – více než 30 % z nich uvedlo, že věnují pozornost produktům v letácích bez ohledu na akční nabídku.
S rostoucím vzděláním klesá důvěra ve velké slevové akce
Lidé s vysokoškolským vzděláním více než ostatní preferují slevy v rozmezí 21-30 %, a zároveň jsou nejméně ochotní reagovat na velké slevové akce (více než 30 %). Patří tak k nejkritičtějším spotřebitelům, pro které není výše slevy často jediným rozhodujícím faktorem. Naopak lidé se základním nebo nižším vzděláním častěji reagují na větší slevy – každý třetí z nich označil slevu 31-50 % za nejpřitažlivější. Tito spotřebitelé také méně často uvádějí, že by pro ně výše slevy neměla význam.
Nezávislý průzkum o významu tištěných letáků a nákupním chování Čechů realizovala agentura MNForce metodou online sběru dat. Průzkumu se zúčastnilo 500 respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek populace České republiky podle věku, pohlaví, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.
Zdroj info: Průzkum agentury MNForce pro Českou distribuční
Marta Molínová
Foto: Shuterstock