Podvodníci loni stočili neuvěřitelných 1,6 miliardy kilometrů

Trh s ojetými automobily v České republice se ani v roce 2024 nevyhnul rozsáhlým podvodům. Podle kvalifikovaného odhadu sdružení SOVA (Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů) bylo na tachometrech prodaných vozidel stočeno zhruba 1,6 miliardy kilometrů.

Tento údaj je založen na faktu, kdy z celkového počtu 671 000 prodaných ojetých vozů mělo podle průzkumu společnosti CarVertical přibližně 4–5 % stočený tachomer, a to při průměrné hodnotě stočení 50 000 km.

Celá jedna třetina z 671 000 prodaných vozů byla poznamenána nekalými praktikami, jako jsou zejména nepřiznaná historie havárií a již zmíněné stočené tachometry. Situaci dále zkomplikovaly zářijové povodně, po nichž se na trhu objevily i zatopené vozy.

Do ČR bylo za uplynulý rok dovezeno 119 546 ojetin ze zahraničí s průměrným stářím 9,7 let, přičemž téměř polovina nabídky (49,03 %) byla starší než 10 let. Průměrná cena ojetého vozu dosáhla 284 000 Kč.

„Podobné podvody na trhu s ojetými automobily se opakují s alarmující pravidelností. Zejména u soukromých prodejců a menších, necertifikovaných autobazarů evidujeme nejvíce případů stočených tachometrů a zamlčených havárií. Dlouhodobě upozorňujeme, že tyto nekalé praktiky ohrožují důvěru spotřebitelů i bezpečnost silničního provozu,“ říká Zbyněk Veselý předseda sdružení SOVA

 Podle aktuálních analýz tak zůstává trh s ojetými vozy v České republice nadále zatížen různými podvody. Sdružení SOVA, které se dlouhodobě zaměřuje na odhalování nekalých praktik v oblasti prodeje ojetin a opět upozorňuje na několik zásadních problémů.

1.     Stočený tachometr a nepřiznané havárie

Nejčastějšími podvody na trhu s ojetými automobily zůstává stáčení tachometrů a zatajování historie havárií. Podle analýzy Sdružení SOVA je až třetina vozidel prodávána s nepravdivými údaji o svém technickém stavu či historii. To činí přibližně 221 430 ojetých vozů za rok 2024 u kterých byly nějakým způsobem uvedeny nepravdivé informace.

2.     Zatajený původ vozidel

Podle průzkumu společnosti Cebia se v České republice ročně prodává až 70 000 ojetých vozidel s falešně uváděným původem. Nejčastěji prodejci tvrdí, že vozidla pocházejí z Německa (55 % případů) nebo z České republiky (40 % případů), zatímco skutečný původ je často z jiných zemí, například z východní či jihovýchodní Evropy.

3.     Zkreslené informace o předchozích majitelích

Dalším častým podvodem je uvádění nepravdivých informací o počtu předchozích majitelů. Až u 30 % prodávaných ojetých aut je tento údaj záměrně zkreslen. Skutečný podíl vozidel prodávaných po prvním majiteli je přitom pouze kolem 16 %, zatímco v inzerci je často uváděno až 45,9 %.

4.     Technické vady a havarované vozy

Průzkum Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA) ukázal, že více než polovina ojetých aut prodaných v roce 2024 měla skrytou vadu. U každého devátého vozu nový majitel zjistil, že bylo v minulosti havarované.

  1. Stáří ojetin

Do Česka se dovezlo i více starších ojetých aut než na Slovensko. V prvních devíti měsících bylo v Česku 107 209 vozů, na Slovensku 44 420. V Česku je 49,03 % vozů starších 10 let, na Slovensku jen 30,47 %. Auta starší 15 let tvoří v Česku 23,13 %, na Slovensku 14,06 %. Průměrné stáří vozidel v Česku je 9,7 let, na Slovensku 10,1 let. Průměrná cena ojetého vozu v Česku je 284 000 Kč, na Slovensku 270 300 Kč.

  1. Trhu s ojetými vozy se dotkly i zářijové povodně

Na českém trhu se rychle začaly objevovat vozy, které byly zatopené v Česku při letošních zářijových povodních. Rozpoznat, že auto bylo zaplavené, může být oříškem i pro zkušené zájemce o ojetinu. Běžný kupující poškození vodou zpravidla vůbec nerozpozná a draze naletí na podvod.

Podle odborníků je prakticky nemožné uvést zatopená auta do původního stavu. Největší problémy způsobuje elektroinstalace, koroze karoserie a snížená životnost emisních systémů. Kupující by měli být obzvlášť opatrní a vždy si nechat vozidlo důkladně prověřit, například prostřednictvím online nástrojů, které nabízejí komplexní přehled o historii vozu.

Marta Molínová

Foto: Shuterstock

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.