Po vánočních svátcích a Silvestru někdy dost jídla zbude. Zatímco prodejny vyplýtvají jen malé procento potravin a neustále rozšiřují dary potravinovým bankám, většina plýtvání připadá na domácnosti. Dle průzkumu obchodů Albert však letos třetina dotázaných o Vánocích dbala na to, aby se v domácnosti neplýtvalo.
Pokud na Silvestra některé z pochutin zůstanou, jsou to nejčastěji brambůrky, tyčinky a oříšky. Následují jednohubky a chlebíčky, dále pečivo a uzeniny. Na posledních místech se pak nachází sýry, sladké cukroví a zákusky. Zároveň ale necelá polovina dotázaných tvrdí, že v průběhu oslav dokáže vše spotřebovat.
Z průzkumu vyplynulo, že přibližně třetina dotázaných (32 %) letos o svátcích bude více než kdy dříve řešit to, aby se v domácnosti neplýtvalo.
Jak zákazníci na novoroční oslavy nakupují?
Pro zákazníky je oslava nového roku stejně jako vánoční posezení s rodinou malým gastronomickým svátkem, který má svoje zvláštnosti. „Mezi ně patří nákup prémiových produktů, slaných pochutin, nápojů, či šumivých vín. Čím dál větší popularitě se také těší regionální piva z malých řemeslných pivovarů. Dále zákazníci ve větší míře nakupují dětské šampaňské a suroviny k přípravě pohoštění, jako je čerstvé pečivo, zelenina, ovoce, uzeniny či sýry,“ uvádíJiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
A jaký vliv má aktuální situace? „I přes obtížnou ekonomickou situaci zákazníci nakupují v prodejnách Albert mírně vyšší množství potravin než v uplynulých letech. Pouze výběr se v některých případech částečně přesouvá k vlastním značkám jako ke kvalitním a levnějším alternativám či slevám,“ doplňuje Jiří Mareček.
*Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v listopadu 2022 na vzorku 517 lidí.
Nela Kleinová
Zdroj foto: Albert ČR