Tradiční české vánoční ozdoby ze skla oceňují v celém světě. Česká republika je premiantem v jejich výrobě a vývozu. Ke skleněným ozdobám na stromeček se začínají vracet i Češi.
Advent zahájila nová značka českých, ručně vyráběných a foukaných vánočních ozdob Koulier spolu se zástupci Hospodářské komory, která české podniky dlouhodobě podporuje. Koulier na zahájení času rozjímání pro Hospodářskou komoru vytvořil speciální ozdoby s jejich logem. O české vánoční výrobky ze skla je v zahraničí stále vysoký zájem. České domácnosti si rovněž začaly uvědomovat krásu a kvalitu této tradiční rukodělné práce
a podle Hospodářské komory tento trend v posledních dvou letech doznává změn, a i Češi dávají našim výrobkům přednost před lacinými plastovými výrobky z Číny, které byly často v minulost upřednostňovány. Někteří tradiční výrobci ručně foukaných a malovaných ozdob zaznamenávají větší poptávku po jejich řemeslných výrobcích od českých domácností a firem. Příkladem je výrobce pravých skleněných ryze českých vánočních ozdob Irisa ze Vsetína, který dekorace vyrábí více než šedesát let. A třeba nový podnik Koulier, který na Chrudimsku letos vznikl a zaměstnal bývalé zaměstnance podniku v Horním Bradle, který naopak svůj provoz ukončil, zaznamenal vysoký zájem o své výrobky.
„Tradiční vánoční ozdoby jsou oblíbeným dárkem, který ze svých návštěv Česka vozí domů zahraniční turisté. Řada z nich následně kupuje i další kolekce, proto je tak klíčové umět tyto krásné české výrobky nabídnout nejen v kamenných obchodech, ale i online,“ připomíná viceprezident Hospodářské komory a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Na Oflendě letos vznikl zase nový výrobce Kouliner, který se rozhodl pokračovat ve výrobě poté, co letos na jaře byla uzavřena výroba vánočních ozdob v Horním Bradle na Chrudimsku. Podnik zaměstnal i řadu bývalých zaměstnanců z Horního Bradla. Zatím se orientuje na český trh, od příštího roku plánuje vývoz do zahraničí. „Když jsme se v květnu 2021 dozvěděli, že jedni z nejlepších foukačů a malířek vánočních ozdob v naší zemi skončili na úřadu práce, protože
jejich zaměstnavatel v této době pro ně neměl uplatnění, tak nás to osobně s manželem velmi zasáhlo. Rozhodli jsme se nabídnout těmto lidem uplatnění, i když jsme to neměli sami jednoduché, končila právě loňská covidová uzávěra. Cítili jsme, že ručně foukané ozdoby mají velký potenciál, a že jsou často nedoceněné, nebo nedostatečně propagované, uvádí Kateřina Šrámková, obchodní ředitelka značky Koulier.
Podnikům chybí hlavně foukači a malíři skla
„Uvědomujeme si, že lidí, kteří tuto práci umí dělat, je dnes málo, a že chybí mladí, kteří by se tomuto řemeslu chtěli učit. My sami po půl roce vidíme, jak nádherná práce to je, a věříme, že se nám skrz rostoucí prestiž foukaných vánočních ozdob povede probudit zájem šikovných kreativních mladých lidí, kteří mají potřebu za sebou vidět výsledky své práce. Vedle čínské konkurence výrobci čelí i jiným překážkám. Zejména rychle rostoucím mzdám, nadměrné administrativní zátěži, množstvím kontrol, nepřehlednosti toho, co a kdy mají podle zákonů dodržovat, a hlavně nedostatku pracovníků s odpovídající kvalifikací a nedostatečné kapacitě rozvíjet zahraniční obchod,“ dodává Kateřina Šrámková.
Vánoční ozdoby jsou indikátorem vánoční nálady
Vánoční ozdoby jsou dobrým indikátorem vánoční nálady a ochoty lidí utrácet na Vánoce. „Letos vidíme, že lidé začali nakupovat dárky již v polovině října, tedy o měsíc dřív, než je obvyklé. Dřívější nákupy zdůvodňují strachem z dalšího zdražování a obavami z lockdownu, protože u řady dárků, jako je oblečení, větší sportovní potřeby nebo vybavení domácnosti stále preferují nákup v kamenných obchodech. U komodit, jako je drobná elektronika, hračky či nářadí se naopak dál prohlubuje přesun k online nákupu, řada zákazníků také místo věcného daru letos volí pod stromeček dárkové poukazy,“ shrnuje letošní trendy vánočních nákupů Tomáš Prouza.
Vánoční ozdoby značky Koulier naleznou zákazníci na e-shopu http://www.koulier.cz/, dále v podnikové prodejně na Vysočině na Oflendě, v zámecké prodejně zámku Loučeň ve Středních Čechách a u dalších partnerů, jako například ve sklárně Tasice u Kutné hory. A dále v prodejnách Rossmann.
První české ozdoby se začaly z Československa vyvážet do zahraničí už v 30. letech, především do USA. Už v roce 1937 se české skleněné ozdoby staly v tomto sortimentu hráčem číslo jedna na světovém trhu zejména díky vysoké kvalitě vánočních ozdob, jejich originálnosti a širokému výběru. České ozdoby získaly mimo jiné i ocenění na řadě světových výstav a dodnes mají v cizině velmi dobrou pověst za jejich vysokou kvalitu a precizní zpracování.
Marta Molínová