U způsobů využití chytrého televizoru Češi ještě stále tápají, u sledování se pravidelně se svou rodinou schází dvě třetiny z nich a pro více než 60 % je právě televizor synonymem pro ten pravý domácí odpočinek.
Jako top prostor k umístění televizoru se však stále drží obývací pokoje, které jsou pro Čechy tím pravým synonymem k relaxu u sledování filmů, seriálů, televizního vysílání nebo sportovních přenosů. Pro 61 % z nich je navíc televizor tím nejdůležitějším objektem, ke kterému se upíná veškerá pozornost a mnohdy mu podléhá i zařizování zbytku místnosti. Jako nejčastější umístění pak Češi volí komodu nebo televizní stolek při zdi (68 %),
jak vyplynulo v rámci sociologického průzkumu, který si v listopadu ku příležitosti uvedení nového lifestylového televizoru The Frame nechala vypracovat společnost Samsung na reprezentativním vzorku 525 Čechů ve věku 18 až 65 let.
„Téma umístění televizorů je při zařizování interiéru vždy intenzivní. Mnohdy by si lidé i přáli pověsit si televizor na zeď, kde by se vyjímal čistě a elegantně, ale odrazuje je od toho množství nevzhledných kabelů, případě nutnost sekání do zdi. Je proto skvělé, že výrobci televizorů jdou svým zákazníkům naproti a začali nabízet nejrůznější řešení tak, aby byla instalace co nejjednodušší a výsledek přesto maximálně efektní. Příklady jsou neviditelný kabel, který vede do televizoru signál i elektřinu zároveň, nebo držák na stěnu bez nevzhledných mezer. Designové stojany a pěkně řešená záda zase umožňují umístit televizor v prostoru,“ říká interiérová designérka Ivanka Kowalski.
Češi ještě nepronikli do všech výhod chytrých televizorů
Chytrý televizor nyní vlastní téměř 60 % Čechů, dalších 25 % si ho navíc plánuje v blízké době pořídit. Z výsledků ale vyplývá, že chytrým funkcím ještě Češi na chuť příliš nepřišli a namísto jejich využívání v televizoru stále více spoléhají na svůj mobilní telefon. Může se to mnohdy zdát až škoda, protože dnešní chytré televizory mají nabídku aplikací skutečně širokou a vybere si z nich opravdu každý. Bez ohledu na to, jestli miluje hudbu, má rád YouTube videa, sleduje internetovou televizi a zpravodajství nebo hraje hry.
Téměř polovina (46 %) navíc televizor využívá jen jako kulisu při jiných činnostech, které během dne dělají ve stejné místnosti. A to dokonce i při usínání – ve své ložnici televizor preferuje 36 % Čechů s tím, že každý čtvrtý je zvyklý při zapnuté televizi usínat.
Poraďte se s odborníkem
Při zařizování nového bydlení se s bytovým designérem hned od začátku radí pouze 3 % lidí, dalších 11 % ale přiznává, že zpětně lituje rozhodnutí zařídit si vše sami s tím, že by interiér byl jistě promyšlenější, kdyby odborníka ke spolupráci přizvali. Potvrzuje to i designérka Ivanka Kowalski: „Je mnoho klientů, kteří si prostor původně zařídí sami, ale časem přijdou na to, že se v interiéru necítí dobře nebo jim jen zkrátka nevyhovuje uspořádání nábytku. Následně se tak obrátí na designéra s požadavkem na reorganizaci, což s sebou kromě nákladů nese i další časové investice. Proto bych doporučovala hned od začátku dbát na kvalitní a nadčasové věci a přístroje, které svým minimalistickým designem snadno dotvoří každou místnost bez ohledu na zvolený styl. Je skvělé vidět, že i na první pohled tak všední věc, jako je televizor, je poslední dobou povýšena na možnost vyjádřit svůj životní styl. Ukázkou je například model The Frame od Samsungu, který je osazen v rámu a při vypnutí zobrazuje umělecká díla k nerozeznání od skutečného obrazu,“ dodává Kowalski.
Pravidelná setkání před televizní obrazovkou
Obligátní rada očních lékařů mít při sledování televizoru ve tmě rozsvícený i jiný zdroj světla v místnosti kvůli rozptýlenému světlu je hojně užívaná, jak potvrzuje přes polovina Čechů. Jako ideální řešení se v této souvislosti může zdát takový televizor, který automaticky upraví jas a barevné podání vzhledem k okolním podmínkám tak, aby bylo sledování co nejpříjemnější.
Slova o televizním národu potvrzují dvě třetiny lidí, které se alespoň jednou týdně sejdou se svou rodinou a tráví čas společným sledováním televizního vysílání. Třetina lidí to pak zažívá dokonce denně. I proto bychom měli dbát nejen na kvalitu sledovaného obsahu, ale i na samotnou místnost, ve které trávíme tolik času odpočinkem.
7 zajímavých faktů o tom, jak Češi vnímají televizor
- Více než polovina Čechů má doma více televizorů. Nejčastějším místem je obývací pokoj, nejkurióznějším pak garáž nebo domácí tělocvična.
- Téměř 20 % Čechů na televizorech oceňuje a pravidelně využívá nejrůznější spořiče obrazovky, které mají mimo jiné za efekt i to, že vizuální dojem z místnosti nekazí velká černá plocha vypnuté obrazovky.
- Pro každého pátého Čecha představuje televizor designový objekt, kdy je při výběru vedle skvělých vlastností obrazovky neméně důležitý i celkový vzhled televizoru.
- Vedle klasického televizního vysílání vévodí našemu volnému času před chytrým televizorem videostreamovací aplikace jako jsou Netflix a HBO Go.
- U věkové kategorie do 44 let je velice rozšířené využívání televizoru jako velké obrazovky k promítání obsahu z mobilního telefonu. Naopak lidé starší využívají svůj chytrý televizor stále jen jako prostředek ke sledování televizního zpravodajství.
- 13 % mladých Čechů do 15 let doma televizor nemá vůbec, pro vše potřebné si vystačí s kombinací počítače (laptopu) a mobilního telefonu.
- Zajímavý trend je pak možné sledovat i u kategorie 54–65 let, kdy má každý pátý Čech televizor umístěný mimo jiné i v kuchyni.
Marta Molínová