Jak je na tom s cyklistikou Praha a jak se na ni dívají její obyvatelé? 50 procent cyklistů a přibližně 70 procent potencionálních cyklistů považují jízdu na kole v běžném provozu za nebezpečnou.
Pro 36 procent svých cest využívají Pražané MHD. 27 procent cest Pražané absolvují pěšky a 33 procent cest vykonají autem. Cyklisté se na dopravě ve všední dny a o víkendu podílí 1,7 procenty. Z průzkumu GfK vyplývá, že cyklisté kladně hodnotí kvalitu povrchů a značení cyklotras, nižší spokojenost je pak s hustotou tras pro cyklisty. Zjištění pocházejí z periodického průzkumu, který GfK pravidelně připravuje ve spolupráci s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy, a.s. (TSK). GfK i TSK se také zapojily do soutěže „Do práce na kole“.
Pražané a cyklistika
„Podle průzkumu GfK byl v letech 2002 až 2012 zaznamenán postupný nárůst podílu Pražanů jezdících alespoň někdy na kole. Mezi roky 2012 a 2015 nárůst ustal a naopak mírný nárůst pražských cyklistů byl zaregistrován v loňském roce,“ říká Barbora Lišková, tisková mluvčí TSK.
Největší podíl na počtu vykonaných cest Pražanů zaujímají cesty do práce a zpět, nebo cesty s prací spojené. Pro 36 procent cest Pražané využívají městskou hromadnou dopravu. 27 procent cest obyvatelé Prahy vykonají pěšky a pro 33 procent cest použijí automobil. U cest do práce je podíl MHD vyšší, 52 procent, podíl cest autem pak s 30 procenty odpovídá celkovému podílu. A právě do práce jezdí Pražané nejčastěji autem sami, bez spolujezdců.
Cyklistická doprava se na cestách Pražanů ve všední dny i o víkendech podílí 1,7 procenty. Ve srovnání se světem je to velmi nízký podíl.
V Praze je dobře hodnocena kvalita povrchů, značení a vedení cyklotras. Nižší spokojenost panuje s hustotou tras pro cyklisty. Podmínky pro dopravní cyklistiku jsou však v Praze hodnoceny jako nevyhovující téměř polovinou cyklistů a potenciálních cyklistů.
Jízdu v běžném provozu považuje za nebezpečnou polovina cyklistů a tři čtvrtiny potenciálních cyklistů.
Bariérou v častějším využívání kol u potenciálních cyklistů mohou být podmínky pro uložení kol u zaměstnavatelů a škol. S tímto aspektem nejsou spokojeny tři pětiny z nich.
Ne každý má pro cyklistiku v Praze pochopení. Polovina motoristů v Praze si myslí, že by cyklisté měli jezdit jen po stezkách a pětina by raději než do cykloinfrastruktury investovala do oprav a stavby silnic pro auta.