Začátek listopadu je pro většinu Čechů spojený s návštěvou hřbitovů. Tradici Památky zesnulých drží téměř 90 procent lidí, na Moravě pak více než v Čechách, ukázal průzkum. Dušičkovým nákupům dominují žluté chryzantémy a hřbitovní svíce.
I přes narůstající popularitu anglosaského Halloweenu, a to zejména u generace takzvaných mileniálů, loňský průzkum obchodního řetězce Albert ukázal, že devět z deseti Čechů stále dodržuje tradici Dušiček. Lidé při vzpomínce na své blízké chodí na hřbitovy, zapalují svíčky a pokládají věnce a květiny.
Žlutá chryzantéma – symbol Dušiček
Základem dušičkového nákupu zůstávají již tradičně hřbitovní svíce. „Na přelomu října a listopadu
jich skončí v nákupních košících našich zákazníků desítky tisíc. Oblibu si rychle získávají zejména olejové svíce, které vydrží hořet až tři dny,“ uvádí Barbora Vanko, mluvčí řetězce Albert.
Roste také zájem zákazníků o přírodní materiály a věnce ze sušených květin, slámy či šišek. Oblíbené jsou rovněž produkty s materiály a návody na vlastní výrobu dekorací, které řetězec Albert nakupujícím nabízí.
Neodmyslitelně patří k Dušičkám již několik let také chryzantémy. „Tradičně největší oblibu mají mezi našimi zákazníky chryzantémy v květináčích od českých pěstitelů. Zákazníci si v Albertu mohou vybrat z celé škály barev, nejoblíbenější ale zůstává dlouhodobě žlutá,“ poznamenává Silvie Grusserová, manažerka nákupu sortimentu v obchodním řetězci Albert.
Ne Halloweenu, ano dýním
Dušičky nad anglosaským svátkem v tuzemsku neotřesitelně vedou, čtyři z deseti Čechů však vyjadřují sympatie k halloweenským dekoracím z dýní. Tento trend dokládají i prodejní data. „Poptávka po sortimentu dýní v našich obchodech roste meziročně v řádu desítek procent a velký podíl na tom má právě mexická dýně, která je ideální k vydlabávání,“ říká Barbora Vanko.
Kromě velkých mexických dýní Albert nabízí široký sortiment menších jedlých dýní a rozmanité okrasné dýně. Z druhů vhodných pro přípravu pokrmů řetězec letos zařadil do nabídky exkluzivně atraktivní modrou dýni Hokkaido.
.