očet lidí nad 55 let, kteří holdují online nakupování, se podle Českého statistického úřadu za deset let zvýšil šestkrát, nakupujících starších 65 let je dokonce dvanáctkrát více než před deseti lety.
Počet důchodců, kteří nakupují zboží přes internet, se dle posledních dat ČSÚ zvyšuje stabilně každý rok. Zatímco v roce 2006 tak internetové obchody volilo pro nákup zboží necelé procento starobních důchodců, vloni to bylo více než 11 % z nich. „Množství seniorů, kteří si rozumějí s technologiemi a orientují se v online prostředí, přibývá. Aktuálně navíc stárne generace lidí, která je zvyklá využívat internet denně v práci i v soukromém životě. Online nákupy tak budou samozřejmostí pro stále větší množství lidí,“ vysvětluje Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe, která nabízí asistenční služby pro seniory.
Starší lidé nakupují oblečení i elektroniku
Lidé ve věku 55 až 64 let utrácejí dle statistik nejvíce za
oblečení, obuv a sportovní potřeby. Do nákupu těchto komodit investovala téměř polovina všech, kteří za zkoumaný rok na internetu nakupovali. Více než polovina lidí starších 65 let pak přes internet nakoupila elektroniku. V oblasti služeb poté senioři utrácejí nejčastěji za vstupenky na akce a ubytování.
K nákupu pak starší lidé stále častěji využívají slevové portály. Ty dle ČSÚ využilo přes 70 % lidí nad 55 let, kteří se rozhodli pro nákup na internetu. Nejčastější průměrná útrata za tři měsíce pak u lidí starších 55 let činí 1000 až 2500 korun.
Rizika online nakupování
Nejčastěji pak dle ČSÚ volí starší lidé platbu v hotovosti. To schvalují i odborníci. „V internetovém prostředí se samozřejmě pohybuje velké množství podvodníků, kteří vnímají starší lidi jako snadné oběti. Při prvním nákupu z e-shopu proto rozhodně není vhodné platit cokoliv předem, bezpečnější je nechat si zaslat zboží na dobírku,“ vysvětluje Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe. Při objednávání zboží se pak podle něj vyplatí hledat recenze a hodnocení obchodníka i samotného zboží, zjistit si informace o dopravě zásilky i podmínky reklamace a vrácení zboží. Poctivý obchodník by měl všechny tyto údaje zveřejnit. „Každý dodavatel by měl mít zveřejněnou adresu sídla, popřípadě registrační číslo. Uvádět by měl také přesnou cenu zboží a služeb, a to včetně všech poplatků a daní,“ dodal Kunc.