Od 1. ledna 2014 vstoupil v platnost nový občanský zákoník, který mimo jiné upravuje reklamační řád. Ten platí na zboží zakoupené po 31. prosinci 2013.
V novém občanském zákoníku se pojem klasické záruky už nevyskytuje. Nový občanský zákoník používá termín zákonné odpovědnosti za vady u spotřebního zboží. „I nadále však platí, že lhůta pro uplatnění vad u spotřebního zboží bude činit 24 měsíců. V této lhůtě musí být zboží způsobilé k použití pro obvyklý účel nebo si musí zachovat obvyklé vlastnosti. Uvedená dvouletá lhůta může být na základě dohody, případně na základě rozhodnutí výrobce nebo prodejce prodloužena,“ vysvětlil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.
K samotnému prodloužení postačí, pokud je delší záruční doba uvedena na obalu zboží, v návodu ke zboží, ale i v reklamě. „Budou-li existovat rozpory týkající se délky záručních lhůt u spotřebního zboží, uvedených například na obalu a v návodu, platí delší z uvedených lhůt. Toto pravidlo neplatí v případě rozporu v délce záruční lhůty uvedené ve smlouvě a například jinde na výrobku. Platný je termín záruční lhůty uvedený ve smlouvě. I v tomto případě však platí, že lhůta nikdy nesmí být kratší než 24 měsíců,“ řekl Jiří Hartmann.
U zboží zakoupeného v kamenném obchodě je počátek záruční lhůty jasný, kdy ale začíná běžet záruční doba zboží pořízenému na internetu? „Záruční doba počíná běžet od odevzdání věci kupujícímu. Za situace, kdy bylo spotřební zboží zakoupeno na internetu, počíná běžet záruční doba od dojití věci do místa určení. Není proto rozhodující, zda bylo spotřební zboží zaplaceno dobírkou, tedy při převzetí, nebo dříve bankovním převodem. Rozhodujícím okamžikem pro počátek běhu záruční doby je převzetí věci,“ uvedl Jiří Hartmann.
Ode dne uplatnění reklamace má prodejce maximálně 30 kalendářních dní na vyřízení, měl by se však snažit reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu. „Třicetidenní lhůta zahrnuje reklamaci včetně odstranění vady, a tedy včetně počátečního rozhodnutí o vadě. Celý proces musí být vyřízen bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů. Třicetidenní lhůta pro vyřízení reklamace začíná běžet dnem následujícím po uplatnění reklamace kupujícím. Pokud tedy spotřebitel reklamuje věc 1. dubna, musí prodávající do 1. května vadu posoudit i opravit. Nevyřízení reklamace ve lhůtě 30 dnů je správním deliktem a spotřebitel se po jejím uplynutí může obrátit na Českou obchodní inspekci,“ popsal Jiří Hartmann.
Internetový prodejce odpovídá za to, že dodané zboží nemá vady. Pokud odešle kazové zboží, má zákazník právo na výměnu nebo opravu. Pokud výměna ani oprava není možná, může prodejce zákazníkovi nabídnout slevu. Slevu může kupující požadovat i při zakoupení vadného zboží v kamenném obchodě. „Kupující však musí mít na paměti, že poskytnutím přiměřené slevy na zakoupené vadné spotřební zboží ztrácí možnost v budoucnu tuto vadu reklamovat,“ upozornil Jiří Hartmann.