Jak vybrat kvalitního dodavatele služeb? Diskuse, uživatelská hodnocení a internetové recenze nemusí být vždy objektivní.

Spotřebitelé chtějí kvalitní výrobky i dodavatele služeb. Informace čerpají nejčastěji z internetových diskusí, následně je ověřují v testech kvality. Důležité je udržet si nadhled. Ne všechno, co se objeví na internetu, musí být směrodatné. V diskusích často promlouvá konkurence. Spokojení uživatelé a spotřebitelé navíc hodnotí méně než ti naštvaní.

Spotřebitelé dnes nejčastěji vybírají dodavatele prostřednictvím internetových vyhledávačů. Řídí se především recenzemi a diskusemi, někteří nahlédnou ještě do nejrůznějších testů kvality. Většina spokojených zákazníků žádné hodnocení nenapíše, kladných hodnocení je tedy na internetu obecně méně. Za těmi negativními může stát kromě nespokojeného zákazníka třeba i konkurence.

„Lepší je pokusit se vždy informace dohledat na více různých webových stránkách a nenechat se ovlivnit pouze jedním zdrojem. Weby, které vyzývají zákazníky, aby službu nebo produkt hodnotili bezprostředně po nákupu, jsou na tom lépe. Pokud sledujete testy kvality, ověřte si, že mají za sebou certifikované odborníky,“ poradil Milan Novotný, marketingový ředitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství. Nejčastěji jsou recenze umístěny u internetových srovnávačů zboží, v e-shopech, katalozích a na sociálních sítích. „ABC Českého Hospodářství umožňuje též hodnocení jednotlivých firem. Snažíme se ale, aby zveřejněné recenze nebyly anonymní, a informace, které nesou, byly naopak co nejvíce objektivní a ověřené,“ řekl Milan Novotný.

Dříve spotřebitelům více záleželo na ceně. Oblíbené slevové portály ale v posledních letech spíše mizí. Mnoho z nich ztratilo důvěru uživatelů, protože nebyly schopny splnit své závazky. „V současné době je ve společnosti tendence upřednostňovat kvalitu před cenou. Nebo ještě lépe, najít služby a zboží, které mají nejlepší poměr ceny a výkonu. To však zboží nebo služby pořízené prostřednictvím slevových portálů nemusí vždy splňovat. Když dnes budete chtít najít dobrou kadeřnici nebo opraváře do domácnosti, nesáhnete po tom nejlevnějším v okolí, ani po tom, kterého vám doporučuje sousedka. Sednete si k počítači a pečlivě budete pročítat názory ostatních,“ popsal Milan Novotný.

Lidé se snaží při výběru dodavatele zboží i služeb sledovat několik ukazatelů. Tím nejdůležitějším je spokojenost stávajících zákazníků. Mimo to také kvalita produktů, které využívají k výrobě či práci, a často i původ těchto produktů. Dalšími faktory jsou například ekologická stopa dané firmy, filosofie a společenské názory, které zastává. Velký vliv má i celková prezentace firmy. Internetové stránky by měly být funkční a i svým designem se trefit do vkusu zvolené cílové skupiny. Ne vždy platí, že na vzhledu nezáleží. „Průzkumy říkají, že pouhá polovina firem provozuje vlastní webové stránky a těch pravidelně aktualizovaných bude velmi málo. Vždy se bude jednat spíše o větší firmy, které mají vlastní IT oddělení, než o živnostníky, kteří musí tuto činnost zvládat paralelně ke svému podnikání. Pro takové drobné podnikatele jsou služby E tržiště ideálním řešením. Mohou pomoci s celkovou firemní prezentací, tvorbou e-shopu i samotných webových stránek. Díky tomu je firma lépe vidět a má větší šanci získat nové klienty,“ uvedl Milan Novotný.

E tržiště mohou být zajímavá i pro koncového klienta. „Spotřebitelé zde najdou velké množství utříděných informací na jednom místě. Vyhledávat mohou obvykle pomocí klíčového slova, nebo v obsahu tří základních katalogů – firem, poptávek a nabídek. Dalším bonusem je automatizované provázání poptávky a nabídky. Spotřebitel ani podnikatel nemusí zuřivě pátrat v poptávkách a nabídkách. Pokud se objeví taková, která splňuje jeho požadavky, E tržiště ho na to upozorní,“ dodal na závěr Milan Novotný, marketingový ředitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.