Do Národní potravinové sbírky se 11. listopadu plánuje zapojit 42 % obyvatel Česka

Aktuální průzkum Byznysu pro společnost a agentury Ipsos ukázal, že tři čtvrtiny dotázaných zná projekt sbírky a rychle roste počet těch, kteří se do něj aktivně zapojují. Letos nejčastěji plánují darovat potraviny v hodnotě od 100 do 249 korun.

V sobotu 11. listopadu proběhne pátý ročník unikátní charitativní akce – Národní potravinová sbírka. O tom, že jde skutečně o celonárodní projekt, kterým Česko žije, svědčí, že převážná většina obyvatel sbírku zná. A co je podstatné – jsou ochotni pomáhat potravinovými dary potřebným – například matkám samoživitelkám, lidem v azylových domech a seniorům. Ukázal to průzkum, který v říjnu uskutečnila organizace Byznys pro společnost, která je organizátorem projektu, ve spolupráci s nezávislou výzkumnou agenturou IPSOS. Zúčastnil se ho reprezentativní vzorek české populace ve věku 18 až 65 let.

NPS A4_šířka

„Výsledky průzkumu nás potěšily. Ukazuje se, že povědomí české veřejnosti o projektu Národní potravinové sbírky rychle roste. Ve srovnání s loňským rokem se téměř zdvojnásobil počet těch, kteří letos chtějí darovat potraviny nebo drogistické zboží. Zároveň se lidé stále častěji zamýšlejí nad tím, že část občanů trpí nedostatkem jídla, zatímco jiní jídlem naopak plýtvají. Hledají proto cesty, jak mohou sami s potravinami lépe nakládat,“ komentuje výsledky průzkumu Zuzana Krmelová, koordinátorka Národní potravinové sbírky z platformy Byznys pro společnost.

Tři čtvrtiny (74 %) Čechů uvedly, že o Národní potravinové sbírce již slyšely. Informace o sbírce má tak výrazně více lidí, než v loňském roce (53 %). Více znalostí mají lidé s vysokoškolským vzděláním (84 %) než ti, kteří mají základní vzdělání (62 %). Povědomí o cílech projektu se lehce zvyšuje s věkem. Nejvíce informovaných bylo ve věkové kategorii nad 54 let (78 %). Regionálně znají projekt nejvíce lidé z Plzeňského kraje (83 %), nejméně z Ústeckého (65 %).

í foto UPM8.cz (30)

Podstatnější než znalost je však ochota pomoci – a podle výzkumu se chce letos do Národní potravinové sbírky zapojit 42 % dotázaných, loni to bylo jen 25 %. Aktivnější jsou ženy – pomoci se chystá polovina Češek, zatímco u mužů to je 34 %. Zajímavé je, že na více než dvojnásobek stoupl počet stálých přispěvatelů. Celých 19 % dotázaných uvedlo, že přispívalo v minulých ročnících a letos se zapojí opět. Loni takových respondentů bylo jen 8 %. Letošní dárci nejčastěji nakoupí potraviny v hodnotě 100 až 249 Kč (45 %), ale velká část z nás chce darovat i více: 250-499 CZK (22 % dotázaných) nebo 500-999 CZK (12 %). Drogistické zboží do 99 Kč chce darovat 35 % respondentů a v hodnotě 100 až 249 Kč 32 % dotázaných.

 

Češi se stále více chovají zodpovědně a zbytky využijí například i k vaření

Jedním z témat aktivit Národní potravinové sbírky je i snaha o omezení plýtvání potravinami. Proto průzkum IPSOS zjišťoval i to, jaký vztah mají lidé k plýtvání potravinami.

„Až 80 % Čechů si uvědomuje, že klíčem k úsporám jsou správné nákupy. Proto chodí do obchodu raději častěji, kupují menší množství (56 %) a podle seznamu (48 %). Stejné procento klade důraz na správné skladování. Polovina respondentů uvádí, že zbytky potravin místo vyhození raději využijí k přípravě pokrmů,“ říká Tomáš Macků, Research & Communication Director IPSOS.

Více než polovina dotázaných také uvedla, že potraviny nikdy nevyhazuje. Patří mezi ně zejména starší lidé ve věku od 54–65 let. Pokud lidé potraviny vyhazují, třetina nejvíce vyhazuje pečivo, čtvrtina ovoce a zeleninu. Výrazně více vyhazují pečivo mladší lidé ve věku 18–35 let.Národní potravinová sbírka  (42 of 90)

Roste i informovanost ohledně plýtvání. Letos v říjnu uvedlo 8 z 10 dotázaných, že má o plýtvání potravinami dost informací. Loni na tuto otázku odpověděli kladně ani ne 4 z 10. Lidé by chtěli být o problematice plýtvání více informováni v médiích (36 %), ale zajímavé je, že také od výrobců (39 %) a prodejců (32 %) potravin.

O NÁRODNÍ POTRAVINOVÉ SBÍRCE

V sobotu 11. listopadu mají lidé z celé České republiky možnost od 8 do 20 hodin v rámci Národní potravinové sbírky zakoupit trvanlivé potraviny a drogistické zboží a darovat je těm, kteří jsou na pokraji hmotné nouze. Pomoc pak putuje zejména například k seniorům, matkám samoživitelkám, pěstounským rodinám a dětem z dětských domovů.

Národní potravinová sbírka proto již tradičně dává možnost každému, kdo může a chce, pomoci potřebným. Hlad totiž není bohužel ani u nás abstraktní pojem – podle kvalifikovaných odhadů žije u nás na hranici chudoby nebo sociálního vyloučení téměř 1,5 milionu lidí. Záštitu nad letošním – již pátým ročníkem převzal ministr zemědělství Marian Jurečka.

Národní potravinová sbírka se letos uskuteční v 395 obchodech partnerských řetězců a 355 prodejnách drogerií. Do projektu se zapojili Tesco, Globus, Penny Market, Kaufland, Albert, Lidl, BILLA, Makro a dm drogerie markt a ROSSMANN. Přehled všech prodejen je k dispozici na stránkách www.potravinypomahaji.cz. V porovnání s rokem 2016 je to o 90 zapojených prodejen více. Sbírka loni vynesla 312 tun zboží, z toho 4,6 tun drogistického zboží.

Na webových stránkách projektu www.potravinypomahaji.cz lze najít rovněž tipy na vhodné potraviny nebo drogistické zboží, které darovat. Jde například o konzervy všeho druhu, instantní polévky, mouka, cukr, luštěniny, těstoviny, rýže, krupička, cereálie, dětské výživy, cukrovinky pro děti (čokolády, bonbony), trvanlivé uzeniny, prací prášky, sprchová mýdla, dětské pleny.

Cesta potravin vede z nákupního košíku dárců k dobrovolníkům, kteří budou přímo v obchodech za pokladnami a budou označeni logem sbírky. Ti převezmou darované potraviny, roztřídí a večer
11. listopadu budou darované potraviny převezeny do potravinových skladů České federace potravinových bank. Odtud již potraviny putují k jednotlivým charitativním organizacím a přes ně k potřebným. Důležité je, že cesta potravin je přímá a krátká. Darované potraviny zůstávají v pobočce potravinové banky v tom kraji, kde byly darovány. Proto darováním pomáhají dárci především ve svém okolí.

O VÝZKUMU

Výzkum byl realizován společností Ipsos na reprezentativním vzorku dospělé internetové populace České republiky ve věku 18 až 65 let. Velikost výběrového souboru byla 1050 respondentů, sběr dat probíhal během října 2017. Ipsos je dlouhodobým Partnerem Národní potravinové sbírky.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.